• Musikk, språk og flerspråklighet 

      Bjønness, Marius Mork (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom barnehagens syv fagområder, er musikk en faktor som blir trukket frem flere ganger. Det kreves at musikk skal brukes i arbeidet med alle disse fagområdene. Dette gjennom å inspirere barna til matematisk tenking, ...
    • Musikkens egenverdi 

      Bergh, Johannes (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen for denne oppgaven er «hvordan kan barnehagelæreren bidra til å øke betydningen av musikkens egenverdi?» Gjennom en kvalitativ studie med deltakende observasjoner av ulike barnegrupper, vil jeg drøfte ...
    • Musikkens påvirkning på barns følelser 

      Tangsveen, Lene (Bachelor thesis, 2021)
      Da jeg skulle lete etter en problemstilling, hadde jeg en klar tanke om at jeg måtte finne noe jeg var nysgjerrig på og ønsket å få mer kunnskap om. Igjen tok jeg tak i egne erfaringer, og dro tråder til identitetsbygging. ...
    • Musikkens påvirkning på barns uttrykk: hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers uttrykk? 

      Wenge, Mathilde Fredrikke (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen har endret seg flere ganger før jeg begynte på min skriveprosess. Jeg hadde tidlig en klar tanke om at det var musikk jeg ville skrive om, men en mer konkret problemstilling hadde jeg ikke tenkt så mye ...
    • Musikkens ringvirkninger 

      Mjønesaune, Ida Sofie Mjønesaune (Bachelor thesis, 2022)
      I Rammeplanen finner man et eget fagområde som omhandler kunst, kultur og kreativitet (Pedlex, 2018, s. 32-33). Etter min oppfatning er det store variasjoner i barnehagene og mellom personalet hvor mye tid og rom musikk/sang ...
    • Musikkens rolle i den psykiske helsen 

      Kimo, Malene Skei (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan musikken brukes som et virkemiddel i arbeidet med å fremme psykisk helse i barnehagen?
    • Musikkglede i barnehagen 

      Olderø, Jenny (Bachelor thesis, 2021)
      Inspirasjonen til å skrive en bachelor om musikkglede i barnehagen kom til meg under første nedstenging av samfunnet i forbindelse med koronaviruset. Jeg jobbet i flere barnehager ved siden av studiet, og i nevnte periode ...
    • Musikkglede i barnehagen 

      Bremseth, Thea (Bachelor thesis, 2022)
      Min inspirasjon til å skrive om musikkglede blant de yngste barna i barnehagen oppstod allerede i min første praksisperiode. Jeg var på en avdeling med ettåringer og jeg opplevde at de uttrykte entusiasme og glede hver ...
    • Musikkglede i samlingsstund 

      Nordseth, John Andreas Ottervik (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har gjennom både arbeid og praksis i barnehager observert barnehager som både tar i bruk og ikke tar i bruk samlingsstunder. Noe som gjorde meg nysgjerrig. Hvorfor burde vi barnehagelærere ta i bruk samlingsstund i ...
    • Musikkinstrument i barnehagen: Hvordan kan personalet inspirere til bruk av musikkinstrument i barnehagen? 

      Breivik, Hanne Line Landro (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet inspirere til utforsking og bruk for musikkinstrumenter?
    • Musikkompetanse og ulike syn på musikk i barnehagen 

      Ringheim, Siri (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Korleis kan førskulelærarens musikkompetanse påverke personalet sine holdningar til musikk i barnehagen?
    • Musikkopplevelser for og med barn 

      Årland, Linda (Bachelor thesis, 2021)
      I rammeplanen under fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet», står det skrevet at barnehagen skal «motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle ...
    • Musisering i barnehagen 

      Strømsnes, Matea Rødli (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan gi barn muligheten til å musisere i barnehagen?
    • Mye på spill - å skape ny virkelighet 

      Kristoffersen, Børge; Bjørkøy, Ingrid (Rapport;, Research report, 2017-04)
      Dette er en rapport fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjort ved DMMH. Den presenterer et prosjekt som omhandler en konflikt i en studentgruppe og den framskriver et konflikthåndteringsforløp ut fra dramaturgiske og ...
    • Møte med barn i sorg og krise 

      Aglen, Kjersti (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan jobber personalet i to barnehager i Namsos kommune med barn som opplever sorg og krise?
    • Møte mellom barn og voksen: samspill i praksis 

      Ekeland, Yngvild (Bachelor thesis, 2020)
      Jeg har både sett og, som barn, selv opplevd det jeg mener kan beskrives som dårlig, eller i alle fall mindre god kvalitet i voksen-barn-samspill. Jeg har også sett og opplevd det som etter min mening er god kvalitet i ...
    • Møtet mellom pedagogen og skuespilleren i barnehagen 

      Anderson, Jenny Østraat (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan jeg som pedagogisk leder nyttiggjøre kompetansen til en skuespiller i barnehagen?
    • Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering 

      Madsen, Siri Sollied; Kleiven, Hanne Merete Hestvik; Mørreaunet, Sissel; Antonsen, Yngve; Steinsvik, Betty (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) ...
    • Natur- og friluftsbarnehagers arbeid med musikk: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ? 

      Grimstad, Runar (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ?
    • Natur- og friluftslivsstudenters syn på natur: hva mener Natur- og friluftslivsstudenter ved DMMH er viktig for pedagogisk arbeid i natur 

      Sandvik, Nicklas Todal (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen er som følger; «Hva opplever Natur og friluftslivstudenter ved DMMH som viktig for pedagogisk arbeid med barn i naturen?». Den har som hensikt å belyse de tanker som disse studentene har om naturen, og ...