• Lunsjmåltidet som språkårena 

      Westby, Silje (Bachelor thesis, 2022)
      Med min interesse for språkutvikling hos de yngste ønsket jeg som nevnt å utforske dette i en situasjon som oppstår flere ganger daglig i barnehagen. Valget falt på å konkretisere denne forskningen til lunsjmåltidet, ...
    • Lytteevne og motorisk utvikling 

      Olsen, Line Fossmo (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Har motorisk usikre barn dårligere lytteevne enn motorisk sikre barn?
    • Læring i barnehagen : om ledelse og styring i en lærende barnehage 

      Shamkawy, Wid al- (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvilke momenter er viktige i diskusjonen om barnehagen som læringsarena, og hvordan utøves ledelse og styring i barnehagen i forhold til læringstemaet?
    • Læringskulturer i kontinuerlig fornyelse: Utviklingsarbeid i læringsintensive barnehager. 

      Nilssen, Erlend (Master thesis, 2019)
      Dette er et masterprosjekt i barnehageledelse og problemstillingen er: Hva gjør styrere for å drive utviklings- og læringsprosesser og hvordan preger dette arbeidet organisasjonskulturen i barnehagen? Å lede utviklings- ...
    • Læringsmiljø knyttet til barns utforskning med realfag 

      Kristiansen, Thea Borg (Bachelor thesis, 2022)
      “Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset ...
    • Løft med hodet! Forebygging av muskel- og skjelettplager i barnehagen 

      Uggedal, Hilde (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvilke tiltak kan en styrer sette inn for å forebygge muskel- og skjelettplager hos de ansatte?
    • Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen 

      Sando, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter ...
    • Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning 

      Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ...
    • «Mamma og pappa bor ikke sammen lengre» 

      Åldstedt-Haga, Maria Bjørnsdatter (Bachelor thesis, 2023)
      I anledning praksis i barnehage, ble jeg oppsøkt av et barn som ønsket å tegne med meg. Gjennom tegneprosessen delte barnet åpenhjertig om sine følelser knyttet til samlivsbrudd og sorg som konsekvens. Dette bidro med ...
    • «Man kan ikke beskytte barn mot all smerte i livet, men hjelpe ved å gi dem verktøy til å takle det..»: Bearbeiding av følelser hos barn med utgangspunkt i billedboken 

      Ingvaldsen, Agneta (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan billedboken brukes som hjelpemiddel til å bearbeide følelser hos barn?
    • Mange biter-hele barnet. Tilrettelegging for estetisk tilnærming til læring hos skolestartere. 

      Rotli, Ingrid Torgersen (Master thesis, 2020)
      This master's thesis in children's culture and art pedagogy is a qualitative examination of the aesthetic approach to learning in primary and lower secondary schools. In this master's thesis, the aesthetic approach to ...
    • Mangfold i årsplaner 

      Andersen, Amalie Norgaard (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg valgt temaet «mangfold i årsplaner». Jeg ønsker å se på hvordan mangfold blir synliggjort i tre ulike årsplaner. Problemstillingen lyder derfor som følger: «Hvordan synliggjøres mangfold i barnehagers ...
    • Mangfold og språkarbeid 

      Jessen, Joachim John Hansen (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet i denne oppgaven blir «Årsplanenes formuleringer om mangfold og språkarbeid», der jeg vil analysere hva barnehagene sir om mangfold og språkarbeid, samt hvordan de arbeider med det. Jeg vil også trekke inn ...
    • Mangfold: et problem eller en ressurs? En kvalitativ studie av to barnehagers arbeid med kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen 

      Roberg, Line (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan legger barnehagens personale til rette for et kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen?
    • Mann og pedagogisk leder i barnehagen 

      Saltrø, Vigdis (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser ...
    • Manualbaserte verktøy i barnehagen 

      Nøst, Malin (Master thesis, 2022)
      Manualbaserte verktøy som kvalitetssikring av det pedagogiske tilbudet har vært en økende trend i sektoren, men ikke uten kritiske innvendinger. I hovedsak rettes kritikken av manualbaserte verktøy mot det synet på barn ...
    • Mapping Spontaneous Cooperation between Children in Automata Construction Workshops 

      Bidarra, Graça; Santos, Anália; Vaz-Rebelo, Piedade; Thiel, Oliver; Barreira, Carlos; Alferes, Valentim; Almeida, Joana; Machado, Ines; Bartoletti, Corinna; Ferrini, Francesca; Hanssen, Signe Marie; Lundheim, Rolv Sigmund; Moe, Jørgen; Josephson, Joel; Velkova, Veneta; Kostova, Nelly (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This work analyzes spontaneous cooperation between children who participated in Automata for STEM, European Union-funded Erasmus+ project workshops. Taking into account the characteristics of automata, that involve a ...
    • Mat og kulturelt mangfold 

      Meisler, Jesper Espnes (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan synliggjøres det kulturelle mangfoldet gjennom maten som serveres i en flerkulturell barnehage?
    • Mat og måltidsituasjonen i barnehagen 

      Aaknes, Una (Bachelor thesis, 2021)
      I min bacheloroppgave ønsker jeg å se på matglede hos barn. Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at «måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner» Videre ...
    • Mat og måltidsituasjoner i barnehagen 

      Saurstrø, Hedda (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har valgt å ha følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: Hvordan kan helse og livsmestring fremmes gjennom mat og måltidsituasjoner? Problemstillingen vil bestå av to deler der jeg vil sette søkelys på ...