• Liten og ny i barnehagen 

      Eide, Oda (Bachelor thesis, 2021)
      I 2020 gjekk 84% av barn mellom 1 og 2 år i barnehage (Statistisk sentralbyrå, 2021). Dette er ein stor del av barna på denne alderen. At barna startar i barnehagen i så ung alder er noko som stadig blir diskutert om er ...
    • Livsmestring hos de yngste barna: "Hvilken bevissthet har de ansatte i en småbarnsavdeling om begrepet livsmestring og hvordan jobber de med det i praksis?" 

      Vikene, Susann (Bachelor thesis, 2020)
      "Mange elever og barnehagebarn har mistet en trygg arena nå som skoler og barnehager er stengt" (Kunnskapsdepartementet & Barne- og familiedepartementet, 2020). Utsagnet kom som en konsekvens av koronapandemien, og i den ...
    • Livsmestring hos de yngste – Tilvenning i barnehagen 

      Wågan, Hanna Sagnes (Bachelor thesis, 2023)
      Oppstart i barnehagen er ofte den første store overgangen i barns liv, fra å være hjemme med foresatte til å begynne i barnehagen med ukjente. I rammeplanen står det at «Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet ...
    • Livsmestring i barnehagen og skolen 

      Jensen, Emilie (Bachelor thesis, 2021)
      Målet med denne oppgaven er å se på innholdet i livsmestring i barnehagen og skolen, og hva media og forskning sier om denne tematikken. Jeg ønsker å benytte meg av media/internett som kilde ettersom det er tilgjengelig ...
    • Livsmestring i voksen – barn – relasjonen 

      Remøy, Nadine Giske (Bachelor thesis, 2021)
      Livsmestring sier noe om hvordan man håndterer livet, både i medgang og i motgang. Dette begrepet er komplekst og vil belyses gjennom fokus på sensitivitet og trygghet i voksen – barn relasjonen; viktige fundament i et ...
    • Livsmestring og Helse 

      Oterhals, Marie (Bachelor thesis, 2021)
      1. januar 2020 trådde et tillegg i barnehageloven omhandlende nulltoleranse for mobbing i barnehagen i kraft og dermed blir barnehagens arbeid med livsmestring høyst aktuelt for barnehagens pedagogiske arbeid. Livsmestring ...
    • Livsmestring på tur i natur 

      Grimsmo, Sunniva Sørvik (Bachelor thesis, 2022)
      Den personlige grunnen for hvorfor jeg valgte nettopp temaet «Livsmestring på tur i natur», er fordi jeg selv har erfart at naturopplevelser og fysisk aktivitet ute i naturen, påvirker min psykiske helse og livskvalitet ...
    • Livsmestring – et komplekst begrep? 

      Skarsvåg, David Sollie (Bachelor thesis, 2022)
      Er det slik at det økte fokuset på psykisk helse og derigjennom livsmestring er et rop om hjelp for barna i barnehagen? Slik Jens Bjørneboe satte søkelys på 50-talls skolen med sin roman «Jonas» i 1955 (Bjørneboe, 1955). ...
    • Longitudinal relations between gaming, physical activity, and athletic self-esteem 

      Hygen, Beate Wold; Belsky, Jay; Stenseng, Frode; Steinsbekk, Silje; Wichstrøm, Lars; Skalicka, Vera (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background: Youth are increasingly engaged in digital games; while physical activity rates are declining. This study examines whether the amount of time children spend on gaming is related to physical activity and athletic ...
    • Lunsjmåltidet som språkårena 

      Westby, Silje (Bachelor thesis, 2022)
      Med min interesse for språkutvikling hos de yngste ønsket jeg som nevnt å utforske dette i en situasjon som oppstår flere ganger daglig i barnehagen. Valget falt på å konkretisere denne forskningen til lunsjmåltidet, ...
    • Lytteevne og motorisk utvikling 

      Olsen, Line Fossmo (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Har motorisk usikre barn dårligere lytteevne enn motorisk sikre barn?
    • Læring i barnehagen : om ledelse og styring i en lærende barnehage 

      Shamkawy, Wid al- (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvilke momenter er viktige i diskusjonen om barnehagen som læringsarena, og hvordan utøves ledelse og styring i barnehagen i forhold til læringstemaet?
    • Læringskulturer i kontinuerlig fornyelse: Utviklingsarbeid i læringsintensive barnehager. 

      Nilssen, Erlend (Master thesis, 2019)
      Dette er et masterprosjekt i barnehageledelse og problemstillingen er: Hva gjør styrere for å drive utviklings- og læringsprosesser og hvordan preger dette arbeidet organisasjonskulturen i barnehagen? Å lede utviklings- ...
    • Læringsmiljø knyttet til barns utforskning med realfag 

      Kristiansen, Thea Borg (Bachelor thesis, 2022)
      “Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset ...
    • Løft med hodet! Forebygging av muskel- og skjelettplager i barnehagen 

      Uggedal, Hilde (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvilke tiltak kan en styrer sette inn for å forebygge muskel- og skjelettplager hos de ansatte?
    • Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen 

      Sando, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter ...
    • Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning 

      Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ...
    • «Mamma og pappa bor ikke sammen lengre» 

      Åldstedt-Haga, Maria Bjørnsdatter (Bachelor thesis, 2023)
      I anledning praksis i barnehage, ble jeg oppsøkt av et barn som ønsket å tegne med meg. Gjennom tegneprosessen delte barnet åpenhjertig om sine følelser knyttet til samlivsbrudd og sorg som konsekvens. Dette bidro med ...
    • «Man kan ikke beskytte barn mot all smerte i livet, men hjelpe ved å gi dem verktøy til å takle det..»: Bearbeiding av følelser hos barn med utgangspunkt i billedboken 

      Ingvaldsen, Agneta (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan billedboken brukes som hjelpemiddel til å bearbeide følelser hos barn?
    • Mange biter-hele barnet. Tilrettelegging for estetisk tilnærming til læring hos skolestartere. 

      Rotli, Ingrid Torgersen (Master thesis, 2020)
      This master's thesis in children's culture and art pedagogy is a qualitative examination of the aesthetic approach to learning in primary and lower secondary schools. In this master's thesis, the aesthetic approach to ...