• Ledelse i en flerkulturell barnehage 

      Khalil, Iram (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan håndterer pedagogisk leder ulike utfordringer i en flerkulturell barnehage?
    • Ledelse i en flerkulturell barnehage 

      Hatlen, Mona (Bachelor thesis, 2023)
      Norge i dag består av et kulturelt mangfold av ulike mennesker med forskjellig kultur, språk og religion. Denne bacheloroppgaven vil rette søkelyset på barnehagelærerens rolle som leder av de ansatte og hvordan man kan ...
    • Ledelse og barns medvirkning 

      Boye, Marit (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: På hvilken måte ivaretas barns "stemme" i planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid i barnehagen? Hvordan kan den pedagogiske ledelsen fremme personalets refleksjon, og sørge for at den blir brukt ...
    • Ledelse og læring i barnehagen 

      Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ...
    • Ledelse og Motivasjon i personalgruppen 

      Rishaug, Evelyn (Bachelor thesis, 2023)
      I løpet av mine fire år som student ved Dronning Mauds Minne Høgskole, har jeg hatt mange verdifulle opplevelser. Jeg har delt erfaringer med medstudenter, lært av inspirerende lærere, og fått muligheten til å praktisere ...
    • Ledelse og sykefravær: Hvordan styrer kan arbeide for å redusere og forebygge sykefravær blant sine medarbeidere 

      Schønning, Charlotte (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan styrer arbeide for å redusere og forebygge sykefravær blant sine medarbeidere?
    • Ledelse og vennskap i barnehagen: En studie med fokus på forebygging av konflikter 

      Eliassen, Line Merete (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder håndtere vennskap med en av sine medarbeidere for å forebygge konflikter i personalgruppen?
    • Ledelsens materialitet i øyeblikkets stillhet 

      Bjordal, Janikke Mari (Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven har fokusert på ledelse. Et forsøk på utvidelse av ledelsesbegrepet og ulike perspektiver på ledelse med utgangspunkt i Bolman og Deal (Bolman og Deal 2014). Oppgaven har en posthuman vitenskapsteoretisk ...
    • Ledelsesbegrep i bevegelse. Ledelse for kunnskapsprosesser i overgangen mellom barnehage og skole, sett gjennom Teknoplay workshop 

      Bredesen, Anita (Master thesis, 2019)
      Deleuze og Guattari (2016) sin uttalelse ‘All we know are assemblages’ er ofte sitert i posthumanistiske sammenhenger som er aktuelle utgangspunkt i min forskning i denne oppgaven. I samsvar med Deleuze og Guattaris ...
    • Leire som levende materiale i barnehagen Hvordan kan embodied art som kunstnerisk metode gi barnehagelæreren kroppsbaserte, estetiske erfaringer som bidrar til å påvirke barns møter med leire? 

      Reienes, Anne-Brit Soma (Master thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan embodied art som kunstnerisk metode gi barnehagelæreren kroppsbaserte, estetiske erfaringer som bidrar til å påvirke barns møter med leire?
    • Leire som sansemateriale med de yngste 

      Larsen, Camilla Furuknappen (Bachelor thesis, 2022)
      Leire, som plastisk materiale, har uendelig mange muligheter. Når man tenker på temaet “leire i barnehagen”, er det lett å kun tenke på formingsaktiviteter, hvor man ender opp med et fysisk produkt. Selv oppfatter jeg ...
    • Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt 

      Mørland, Bodil; Groven, Berit; Hoven, Grete (Chapter, 2017)
      Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i ...
    • Lek og estetiske virkemidler 

      Mork, Camilla (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan utvikler barna leken sin ved hjelp av estetiske virkemidler?
    • Lek og psykisk helse i barnehagen: lekens ressurs i arbeidet med psykisk helse 

      Larsen, Tone (Bachelor thesis, 2020)
      I min oppgave har jeg valgt å fokusere på temaene lek og psykisk helse. Dette er to viktige tema i barnehagen. Lek er noe som alle har et forhold til, og som har et veldig viktig og stort fokus i barnehagen. Det er veldig ...
    • Lek som pusterom 

      Sørheim, Ingrid Haslestad (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven har fokus på lek knyttet til barns psykiske helse. Jeg valgte tema på bakgrunn av lekens store verdi og relevans i barnehagen, leken er selve momentet i livet barn lever, og påvirker alle aspekter ...
    • Lek som pusterom 

      Sørheim, Ingrid Haslestad (Bachelor thesis, 2023)
      Under barnehagens verdigrunnlag «livsmestring og helse», står det at barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). I rammeplanen står det også at leken skal ha en sentral ...
    • Lek ute om vinteren med ettåringer 

      Bårnes, Gunhild Kyvik (Bachelor thesis, 2023)
      Rammeplanen for barnehagen presiserer at barnehagen skal inspirere og legge opp til gode vilkår for variert lek både ute og inne, alene og med andre, barnehagen skal også bidra til at barna opplever glede, vennskap og ...
    • Lekens fortellinger 

      Lillestølen, Ann-Iren Fosen (Master thesis, 2021)
      Fortellinger i barnehagen er mye brukt. Med en kunstpedagogisk tilnærming til barnehagefeltet har formålet med denne studien vært å se nærmere på hvordan de yngste barna i barnehagen kan uttrykke fortellinger gjennom ...
    • Lekens plass i barnehagens styringsdokumenter: Hvordan vektlegges betydningen av lek for barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehagens styringsdokumenter 

      Kiese, Vilde Scheen (Bachelor thesis, 2020)
      Uavhengig av språklig bakgrunn har alle barn like stor rett til å få delta i lek. Det er de voksnes ansvar å legge til rette for at leken blir en arena der alle barn får muligheten til å delta i lek og bli inkludert lek, ...
    • Likestilling i barnehagen 

      Fisher, Martha Elisabeth (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan arbeider barnehagene med likestilling i av barna? Og hvordan har kompetanseutvikling bidratt til å heve kvaliteten med tanke på likestilling i barnehagen?