• Kvalitet i barnehagen 

      Stanovic, Lana (Bachelor thesis, 2023)
      Ifølge Utdanningsdirektoratet er barns trivsel og utvikling målet for alt kvalitetsarbeid i barnehagesektoren. Barnehagelov og rammeplan gir rammene for hva som er kvalitet i barnehagen, og kvalitetsarbeidet handler om å ...
    • Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge 

      Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. ...
    • La oss være venner- i all evighet? : om tilgivelse og vennskap mellom barn 

      Mørreaunet, Sissel (Chapter, 2017)
      Denne artikkelen handler om betydningen av verdien tilgivelse og om vennskap mellom barn. Artikkelen vil støtte seg på ulike studier om barn og tilgivelse med det felles trekk at barn forbinder tilgivelse med det å bli ...
    • Lack of Cascading Effects of Eurasian Lynx Predation on Roe Deer to Soil and Plant Nutrients 

      Teurlings, Ivonne; Melis, Claudia; Skarpe, Christina; Linnell, John Durrus (Peer reviewed; Journal article, 2020)
    • Land Art In Preschools. An Art Practice 

      Solberg, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The basis for my article is how, and if, a collaborative land art project can provide opportunities for such co-creating as suggested in the national framework plan for preschools, which explicitly states the child as a ...
    • Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions 

      Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2022-09)
      The aim of this study in seven Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) is to explore how we can understand language revitalization strategies in Sámi ECECs in the light of socio-cultural theories on ...
    • Lar du deg styre eller blir du styrt? En undersøkelse av styreres strategivalg i møtet med eksterne styringsforsøk 

      Dale, Anniken (Master thesis, 2018)
      Problemstilling: En undersøkelse av styreres strategivalg i møtet med eksterne interessenters styringsforsøk. Metode: For å belyse problemstillingen til denne masteroppgaven er det valgt en kvalitativ tilnærming. ...
    • Leadership for Developing Consensus of Perspectives on Children's Learning in Early Childhood Centers 

      Moen, Kari Hoås (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      During the last few years, the staff in Norwegian Early Childhood Centers (ECCs) have been exposed to increased pressures for improving children’s learning. This increased demand requires increasing consciousness among ...
    • Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon 

      Hveding, Anna (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har gjort et studie av den Regionale ordningen for barnehagebasert kompetanseutvikling og ønsker å utvikle noen begreper som kan bidra til å lede barnehagebasert kompetanseutvikling og utvikle barnehagen ...
    • Ledelse av barnehager i konkurranse 

      Hembre, Linn-Merethe (Master thesis, 2023)
      Barnehageforliket (St.meld. nr 24 (2002 - 2003)) hadde som mål å gjøre barnehage til et tilbud som var tilgjengelig for alle. For å oppnå dette måtte både nye plasser opprettes, og prisen senkes. Nye barnehager ble bygd, ...
    • Ledelse av det ukjente 

      Vorren, Lisbeth Renate (Bachelor thesis, 2021)
      Barnehageansatte er de med mest legemeldt sykefravær i Trøndelag i 2020, skriver Monsen (2021). Barnehagen må stadig forholde seg til vikarer, og forskning viser at et trygt og inkluderende arbeidsmiljø er en forutsetning ...
    • Ledelse av kvalitetsarbeid i barnehagen: en diskursanalytisk studie av politiske føringer for kvaliteten i den norske barnehagen 

      Bones, Vegar (Master thesis, 2020)
      Målet med denne masteroppgaven har vært å se hvordan føringer fra et politisk dokument er med å påvirke kvalitetsdiskursen og skape implikasjoner for ledelse av barnehagen. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet ...
    • Ledelse er svaret, men hva er problemet? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget i perioden 2006-2019 

      Janninger, Linda Theresia Ingeborg (Master thesis, 2020)
      Det ser ut til å være en sammenheng mellom den utdanningspolitikk som blir presentert i meldinger til Stortinget og den forståelse og kunnskap forskningen produserer om barnehageledelse, for eksempel gjennom at forskningen ...
    • Ledelse for læring i FUS barnehagene. Distribuert ledelsespraksis og FUS barnehagen som lærende organisasjon 

      Westerhus, Mari (Master thesis, 2018)
      Offentlige styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen (2017) og Kompetanse for fremtidens barnehage, revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022 (2017) gir sterke signal om at barnehagene må utvikles ...
    • Ledelse for læring i nettverk 

      Lidahl, Veronica Ailen (Master thesis, 2023)
      Lærende nettverk en noe alle barnehager jobber med i ulike grader i dag. Med REKOM (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen) som nå er et landsdekkende nettverk, er nettverk en arbeidsform som alle i barnehagene ...
    • Ledelse i en flerkulturell barnehage 

      Khalil, Iram (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan håndterer pedagogisk leder ulike utfordringer i en flerkulturell barnehage?
    • Ledelse i en flerkulturell barnehage 

      Hatlen, Mona (Bachelor thesis, 2023)
      Norge i dag består av et kulturelt mangfold av ulike mennesker med forskjellig kultur, språk og religion. Denne bacheloroppgaven vil rette søkelyset på barnehagelærerens rolle som leder av de ansatte og hvordan man kan ...
    • Ledelse og barns medvirkning 

      Boye, Marit (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: På hvilken måte ivaretas barns "stemme" i planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid i barnehagen? Hvordan kan den pedagogiske ledelsen fremme personalets refleksjon, og sørge for at den blir brukt ...
    • Ledelse og læring i barnehagen 

      Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ...
    • Ledelse og Motivasjon i personalgruppen 

      Rishaug, Evelyn (Bachelor thesis, 2023)
      I løpet av mine fire år som student ved Dronning Mauds Minne Høgskole, har jeg hatt mange verdifulle opplevelser. Jeg har delt erfaringer med medstudenter, lært av inspirerende lærere, og fått muligheten til å praktisere ...