Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 518-537 av 1135
-
The impact of exposure timing on embryo mortality and the partitioning of PAHs when cod eggs are exposed to dispersed and dissolved crude oil
(Peer reviewed; Journal article, 2022)During sub-sea oil spills to the marine environment, oil droplets will rise towards the sea surface at a rate determined by their density and diameter as well as the vertical turbulence in the water. Micro-droplets (< 50 ... -
The impact of social media use on appearance self-esteem from childhood to adolescence – A 3-wave community study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Social media users are extensively exposed to photographs displaying idealized self-presentations. This poses a potential threat to youth’s appearance self-esteem, but the negative impact may depend upon types ... -
Implementering av digitale verktøy i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Norges barnehager gjennomgår en digitaliseringsprosess, barnehagene benytter seg i økende grad av digitale løsninger for å utvikle administrative og pedagogiske oppgaver (Bølgan, 2018, s. 20). I SINTEF Digitals rapport ... -
Implementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosess
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og ... -
Implementering av rammeplan
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Pedagogisk leders rolle i implementeringsarbeidet. -
The importance of preschool employees’ individual and shared opinions for 4–6-year-olds’ physical activity in preschool–in light of individual and collective identity
(Peer reviewed; Journal article, 2023-03-28)Several studies emphasise the preschools’ impact on children’s physical activity, both socially and organisationally. Furthermore, higher levels of physical activity and cardiorespiratory function are associated with better ... -
Improvisasjon og medvirkning i samlingsstund
(Bachelor thesis, 2023)Rammeplanen for barnehagen (2017) sier at personalet i barnehagen skal «være lyttende og oppmerksomme på barnas ulike kulturelle uttrykk, vise respekt for deres ytringsformer og fremme lyst til å gå videre i utforskning ... -
Informal drawing and formal drawing teaching seen through the lenses of play theory About Professor Liv Merete Nielsen's contribution to promoting visual competence
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen har som mål å belyse tilnærminger til tegning som synliggjør professor Liv Merete Nielsens bidrag til visuell kompetanse i opplæringen ved å belyse barns tegneprosesser ut ifra et sosiokulturelt perspektiv. ... -
Injuries in Norwegian early childhood and care (ECEC) institutions
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Children’s play and exploration involves risk and a possibility for being injured. Early childhood and care institutions (ECECs) should provide children with physical challenges in a safe environment. Over the past years, ... -
Inkluderende fellesskap i naturen
(Bachelor thesis, 2023)Jeg drøftet tema og tanker med både medstudenter og veiledere før jeg til slutt endte opp med problemstillingen «hvordan kan barnehagelærer tilrettelegge for inkludering og felleskap ved å bruke naturen?». -
Inkludering av barn i forberedelser til turdag
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan inkluderer 5 forskjellige barnehager barna i forberedelsene til en turdag? -
Inkludering av barn med autisme i barnehagens utelek: "Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for inkludering av barn med autisme i uteleken"
(Bachelor thesis, 2020)Å komme frem til en målbar problemstilling innenfor temaet har ikke vært enkelt. Siden barn med autisme er like forskjellige som alle andre barn finnes det ingen fasitsvar på hvordan det går an å tilrettelegge for god ... -
Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek: pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging for alle barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsker, som jeg allerede har vært inne på, å få mer kunnskap om hvordan man som pedagogisk leder kan tilrettelegge for inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek. Inkludering er komplekst, men ... -
Inkludering av barn med hørselshemming i barnegruppen
(Bachelor thesis, 2021)Jeg ønsker å få et innblikk i hvordan det arbeides med barn med nedsatt hørsel i barnehagen, og hvordan man i praksis kan arbeide for å inkludere disse barna i barnegruppa og skape et fellesskap. Dermed er problemstillingen ... -
Inkludering av barn med hørselshemming i barnehagen: Pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder tilrettelegge for at barn med hørselshemming i barnehagen blir inkludert i barnegruppa? -
Inkludering av flerspra klige barn i lek
(Bachelor thesis, 2023)For å spisse temaet ‘inkludering av flerspråklige barn’ samt gir instruksjoner i praktisk arbeid, bestemte jeg at problemstillingen ble til: «Hvordan jobber pedagogisk leder for inkludering av flerspråklige barn i lek?» -
Inkludering av flerspråklig barn i lek
(Bachelor thesis, 2021)I møte med flerspråklige barn i praksis fikk jeg erfaringer med at det kan være utfordrende å delta i fellesskapet og lek når de ikke snakker fellesspråket. Jeg landet derfor på inkludering av flerspråklig barn i lek som ... -
Inkludering av flerspråklige barn i lek
(Bachelor thesis, 2023)Vi lever i et mangfoldig samfunn som er preget av ulikheter innen kultur, etnisitet, religion og språk. Mangfoldet kan føre til utfordringer og konflikter i samfunnet, men det kan også være en kilde til utvikling og ... -
Inkludering av flerspråklige barn i leken: hva gjør pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i leken?
(Bachelor thesis, 2020)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at barnehagen skal bruke mangfold som ressurs og inkludere alle barn uansett bakgrunn, språk, etnisitet, kjønn og funksjonsevne. Barn som er flerspråklige ... -
Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre
(Bachelor thesis, 2021)Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ...