Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 504-523 of 1267
-
Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ... -
Holdninger til kulturelle forskjeller
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan møter barnehagepersonaler kulturforskjeller i møtet med minoritetsfamilier og hvilken betydning får ulike holdninger for barnehagens praksis? -
Holdninger til kulturelt mangfold i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke holdninger har to barnehager til kulturelt mangfold og hvordan synliggjøres disse i hverdagen? -
Humor: Et pedagogisk verktøy i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan bruker barnehagelærere humor som et pedagogisk verktøy for å skape og utvikle en relasjon med storbarn i barnehagen? -
«Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)At barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker ... -
Hva betyr naturen for deg?: En kvalitativ studie om naturens betydning for barnehagelærerstudenter med fordypning i natur- og friluftsliv
(Bachelor thesis, 2020)Er det slik at natur og friluftsliv har en så stor effekt på oss som mennesker? I Stortingsmelding nr. 18 (Det kongelige klima- og miljødepartement (2015-2016)) beskrives friluftslivet som en del av den norske identiteten ... -
Hva betyr plantenavna blokkebær, mikkelsbær og skinntryte?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Bog bilberries Vaccinium uliginosum resemble bilberries Vaccinium myrtillus, but are lighter blue and less tasty. In Norwegian they are called «blokkebær», which means pale berries. Although fully edible, the berries have ... -
Hva betyr plantenavna tyttebær og krekling?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In Norwegian, cowberry Vaccinium vitis-idaea is called «tyttebær» and crowberry Empetrum nigrum, «krekling». The berries are edible, but cowberries are sour and crowberries are tasteless, and probably both names are ... -
Hva betyr plantenavnet geitrams og de andre norske navna på Chamerion angustifolium?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In Norwegian, rosebay willowherb Chamerion angustifolium has been known by a number of vernacular names, of which «geitrams» is the most widespread one. Literally it means «goat ramson» and is a pejorative originally applied ... -
Hva betyr plantenavnet jåblom?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The etymology of the Norwegian plant name «jåblom» = grass of Parnassus Parnassia palustris is challenging and has been discussed for more than a century. Traditionally, «jåblom» has been interpreted to mean «ljåblom» = ... -
Hva betyr plantenavnet turt?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Alpine sow-thistle Cicerbita alpina (syn. Lactuca alpina) is an alpine and boreal Asteraceae and a close relative of lettuce Lectuca sativa. In Norway and Sweden, it has been collected and used as a supplementary food ... -
Hva er det med Irma? På veg mot immanente kritikk praksiser og rettferdige utdanningsøyeblikk
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen handler om kvalitetsvurdering i et nymaterielt perspektiv: Kroppslig kunnskap og viten. Teori og metode skrives sammen i immanent samtidighet for å gi et bilde på kompleksitet. Både hensikt og mål med artikkelen ... -
Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole?
(Journal article, 2013)Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse ... -
Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellom barnehage og barnevern?
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i problemstillingen Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellombarnehage og barnevern?, har jeg forsøkt å få økt innsikt i styreres opplevelse av tverrfaglig samarbeid mellom barnehage og barnevern. ... -
Hva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? : En dokumentanalyse om fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge. Jeg har definert fantastisk litteratur som det som ofte kalles high fantasy, med både åpne og lukkede sekundærverdenstrukturer. ... -
Hva kan utdanning for bærekraftig utvikling være? En kvalitativ og komparativ studie av hva et økt krav om å fremme bærekraftig utvikling kan innebære for pedagogenes praksis i barnehagens uterom
(Master thesis, 2019)I takt med et økt fokus på miljøproblematikk og klimakrise, har bærekraftig utvikling blitt løftet fram som et viktig og overordnet tema gjennom FNs bærekraftmål og den reviderte utgaven av rammeplanen for barnehagen som ... -
Hva sier et utvalg barnehagelærere er god praksis for å skape tilknytningsrelasjoner med barn i deres barnehage?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hva sier et utvalg barnehagelærere er god praksis for å skape gode tilknytningsrelasjoner med barn i deres barnehage? -
Hva skaper humoropplevelser hos toddlere?
(Bachelor thesis, 2023)Humor er en viktig del av livet vårt, og er for mange noe grunnleggende. Selv om det er lenger mellom de store latterkrampene nå enn da jeg var barn, skjer dette fremdeles og jeg håper inderlig at det fortsetter. Når du ... -
Hva skaper humoropplevelser hos toddlere?
(Bachelor thesis, 2023)Da jeg skulle finne ut tema for bacheloroppgaven i november, hadde jeg ikke bestemt meg for noe enda. Jeg ønsket å skrive om småbarn, for det er i den aldersgruppen jeg jobber med nå, nærmere bestemt toddlerne. Jeg vurderte ... -
Hva tenker du på når du hører begrepet bærekraftig utvikling ?: En kvalitativ studie om barnehagelærerstudenters forståelse av bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelærerstudenter av bærekraftig utvikling ?