• Helse, miljø og sikkerhet (HMS) og kvalitet i barnehagen 

      Kvam, Kari Marte (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan man jobbe med HMS for å heve kvaliteten i barnehagen?
    • Herrenes historie, igjen? 

      Tretvik, Aud Mikkelsen; Kieding, Vibeke; Bjørnhaug, Inger Leganger; Elstad, Åsa; Evjen, Bjørg; Ferrer, Marlen; Hemstad, Ruth; Hjeltnes, Guri; Hommerstad, Marte; Haavet, Inger Elisabeth; Johansen, Hanne Marie; Korsvik, Trine Rogg; Korsvold, Tora; Kvande, Lise; Lenz, Claudia; Lund, Ellen Cathrine; Løyland, Margit; Mellemsether, Hanna; Nielsen, May-Brith Ohman; Okkenhaug, Inger Marie; Ramskjær, liv; Roll-Hansen, Hege; Schwach, Vera; Slottemo, Hilde Gunn; Smith-Solbakken, Marie; Teige, Elisabeth; Wale, Astrid; Willumsen, Liv Helene; Wolff, Elisabetta Cassina (Journal article, 2018)
      Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ...
    • Higher Education as Context for Music Pedagogy Research 

      Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche (Chapter, 2021)
      Welcome to the anthology Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. This anthology is the second publication in the scholarly series MusPed:Research and concerns the field of higher education. The anthology ...
    • Historier fra virkeligheten 

      Berggren, Mai Josefsen (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har avgrenset definisjon av uformell kompetanse, til å gjelde en gruppe av vikarer. Med utgangspunkt i innledende tema, er problemstillingen satt til: «Ledelse, inkludering og mulighet for medvirkning i pedagogisk ...
    • Historietematiske estetiske erfaringer som basis for utvikling av historiebevissthet i barnehagen 

      Walter, Nina (Bachelor thesis, 2021)
      Ideen for bacheloroppgaven ble født da jeg var barnehagelærerstudent og samtidig jobbet som arkeolog ved utgravingen av «Klemenskirken» i Trondheim1. Her gjorde jeg erfaringer med hvor viktig det er å videreformidle ...
    • Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker 

      Sund-Derås, Hanne (Master thesis, 2023)
      I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger ...
    • Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen 

      Løberg, Martin Lia (Bachelor thesis, 2021)
      Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ...
    • Holdninger til kulturelle forskjeller 

      Teigås, Eirin (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan møter barnehagepersonaler kulturforskjeller i møtet med minoritetsfamilier og hvilken betydning får ulike holdninger for barnehagens praksis?
    • Holdninger til kulturelt mangfold i barnehagen 

      Johnsen, Bendik Govertsen (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvilke holdninger har to barnehager til kulturelt mangfold og hvordan synliggjøres disse i hverdagen?
    • Humor: Et pedagogisk verktøy i barnehagen 

      Kåsa, Stian (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan bruker barnehagelærere humor som et pedagogisk verktøy for å skape og utvikle en relasjon med storbarn i barnehagen?
    • «Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen 

      Franck, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      At barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker ...
    • Hva betyr naturen for deg?: En kvalitativ studie om naturens betydning for barnehagelærerstudenter med fordypning i natur- og friluftsliv 

      Oksvold, Une Cecilie (Bachelor thesis, 2020)
      Er det slik at natur og friluftsliv har en så stor effekt på oss som mennesker? I Stortingsmelding nr. 18 (Det kongelige klima- og miljødepartement (2015-2016)) beskrives friluftslivet som en del av den norske identiteten ...
    • Hva betyr plantenavna blokkebær, mikkelsbær og skinntryte? 

      Furuset, Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Bog bilberries Vaccinium uliginosum resemble bilberries Vaccinium myrtillus, but are lighter blue and less tasty. In Norwegian they are called «blokkebær», which means pale berries. Although fully edible, the berries have ...
    • Hva betyr plantenavna tyttebær og krekling? 

      Furuset, Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      In Norwegian, cowberry Vaccinium vitis-idaea is called «tyttebær» and crowberry Empetrum nigrum, «krekling». The berries are edible, but cowberries are sour and crowberries are tasteless, and probably both names are ...
    • Hva betyr plantenavnet geitrams og de andre norske navna på Chamerion angustifolium? 

      Furuset, Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      In Norwegian, rosebay willowherb Chamerion angustifolium has been known by a number of vernacular names, of which «geitrams» is the most widespread one. Literally it means «goat ramson» and is a pejorative originally applied ...
    • Hva betyr plantenavnet jåblom? 

      Furuset, Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The etymology of the Norwegian plant name «jåblom» = grass of Parnassus Parnassia palustris is challenging and has been discussed for more than a century. Traditionally, «jåblom» has been interpreted to mean «ljåblom» = ...
    • Hva betyr plantenavnet turt? 

      Furuset, Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Alpine sow-thistle Cicerbita alpina (syn. Lactuca alpina) is an alpine and boreal Asteraceae and a close relative of lettuce Lectuca sativa. In Norway and Sweden, it has been collected and used as a supplementary food ...
    • Hva er det med Irma? På veg mot immanente kritikk praksiser og rettferdige utdanningsøyeblikk 

      Reinertsen, Anne Beate (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Artikkelen handler om kvalitetsvurdering i et nymaterielt perspektiv: Kroppslig kunnskap og viten. Teori og metode skrives sammen i immanent samtidighet for å gi et bilde på kompleksitet. Både hensikt og mål med artikkelen ...
    • Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole? 

      Semundseth, Marit (Journal article, 2013)
      Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse ...
    • Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellom barnehage og barnevern? 

      Kolstad, Siv Anita (Master thesis, 2022)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellombarnehage og barnevern?, har jeg forsøkt å få økt innsikt i styreres opplevelse av tverrfaglig samarbeid mellom barnehage og barnevern. ...