• Grunnlaget legges i barnehagen 

      Solemsmo, Malin (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: «Hvordan kommer personalets relasjonskompetanse til uttrykk i møte med barn, og på hvilke måter kan dette bidra til å forebygge psykiske vansker?» Proble ...
    • Guided play: From instruction to creativity when constructing automata 

      Bidarra, Graça; Vaz-Rebelo, Piedade; Thiel, Oliver; Alferes, Valentim; Silva, Isabel; Barreira, Carlos; Santos, A.; Almeida, Jorge; Machado, I; Conceição, A.; Bartolleti, Corinna; Ferrini, Francesca; Josephson, Joel; Kostova, Nelly (Journal article, 2020)
      Play is a very important activity for children development and there are evidences that it can be an added value when used for educational purposes. Research about how to integrate play in education points to the importance ...
    • Gut microbiome dysbiosis is associated with host genetics in the Norwegian Lundehund 

      Melis, Claudia; Billing, Anna Maria; Wold, Per-Arvid; Ludington, William Basil (Peer reviewed; Journal article, 2023-06-19)
      A group of diseases have been shown to correlate with a phenomenon called microbiome dysbiosis, where the bacterial species composition of the gut becomes abnormal. The gut microbiome of an animal is influenced by many ...
    • Gutten og pappesken. Barns bruk av rom i Svein Nyhus' bildebok Verden har ingen hjørner 

      Krogstad, Atle (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Svein Nyhus er en av de mest sentrale bildebokkunstnerne i Norge gjennom de siste tjue årene, og har laget en rekke kritikerroste bildebøker sammen med Gro Dahle. De vant Brageprisen for beste barnebok i 2002, for bildeboka ...
    • Gutter som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mannlige (og kvinnelige) studenter ved DMMH. 

      Emilsen, Kari; Lysklett, Olav B.; Nordli, Arnt (DMMHs rapportserie;2020:1, Research report, 2020)
      Tall viser at DMMH har rund 20% prosent menn som førsteprioritetssøkere, noe som betyr at menn er en marginalisert gruppe i utdanningen. Målet med undersøkelsen var å finne ut om det var større frafall blant mannlige enn ...
    • "Har æ nå valg da?" : hvordan inspirere personalet til kreativ bruk av digitale verktøy i musikkleg? 

      Langfjæran, Joakim (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: hvordan kan man inspirere personalet i barnehagen til kreativ bruk av digitale verktøy i musikklek?
    • Harassment in ECEC institutions: 4- to 6-year-old children’s experiences 

      Seland, Monica; Moe, Børge; Hansen Sandseter, Ellen Beate (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      There are limited studies involving preschool children and phenomena such as harassment, bullying, exclusion and rejection. This study explores the relations between 4- to 6-year-old children’s experiences of being frequently ...
    • Heads-on, hands-on, hearts-on: Educators' perceptions on ViduKids contributions to integral education 

      Vaz-Rebelo, Piedade; Bidarra, Graça; Costa, Conceição; de Almeida Evangelista, Simone; Santos, Vanda; Thiel, Oliver (Journal article, 2022)
      The integral development of the child is nowadays one of the goals of education, which implies the use of activities and strategies that involve the various dimensions of the human being in a comprehensive way. This paper ...
    • Health professionals’ experiences with the implementation of a digital medication dispenser in home care services – a qualitative study. 

      Kleiven, Hanne H.; Ljunggren, Birgitte; Solbjør, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Background: Implementing digital technology in home care services challenges care arrangements built on faceto-face encounters. Digital welfare technology has been suggested as a solution to increasing demands on health ...
    • Health promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens - A qualitiative Study in Children with and without Disabilities 

      Åmot, Ingvild; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2022-10-10)
      This article focuses on how children, independent of abilities, create healthy identities and spaces in kindergarten, and is based on a qualitative CGT-study carried out in Norwegian Kindergartens. Data sources include ...
    • «Hei! Hvorfor sa du capsen min var skitten!?» 

      With, Gabriel Konupek (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Bruk av dramatisk lek med barn for å tolke og løse en konfliktsituasjon
    • Helhetlig språkstimulering i barnehagen. Hvordan skape et stimulerende språkmiljø for de yngste barna i barnehagen? 

      Hodneland, Runa Eide (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan møtes de yngste barnas tidlige verbale språkuttrykk?
    • Helhetlig språkutvikling for barn med autisme 

      Stenersen, Monica (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom barnehagelærerutdanningen med fokus mangfoldig språkmiljø har jeg tilegnet meg kunnskap, erfaring og utprøving i hverdagen, hvor interessen for barnehagens arbeid med språkmiljø og tilpasset kommunikasjon har kommet ...
    • Helse, miljø og sikkerhet (HMS) og kvalitet i barnehagen 

      Kvam, Kari Marte (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan man jobbe med HMS for å heve kvaliteten i barnehagen?
    • Herrenes historie, igjen? 

      Tretvik, Aud Mikkelsen; Kieding, Vibeke; Bjørnhaug, Inger Leganger; Elstad, Åsa; Evjen, Bjørg; Ferrer, Marlen; Hemstad, Ruth; Hjeltnes, Guri; Hommerstad, Marte; Haavet, Inger Elisabeth; Johansen, Hanne Marie; Korsvik, Trine Rogg; Korsvold, Tora; Kvande, Lise; Lenz, Claudia; Lund, Ellen Cathrine; Løyland, Margit; Mellemsether, Hanna; Nielsen, May-Brith Ohman; Okkenhaug, Inger Marie; Ramskjær, liv; Roll-Hansen, Hege; Schwach, Vera; Slottemo, Hilde Gunn; Smith-Solbakken, Marie; Teige, Elisabeth; Wale, Astrid; Willumsen, Liv Helene; Wolff, Elisabetta Cassina (Others, 2018)
      Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ...
    • Higher Education as Context for Music Pedagogy Research 

      Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche (Chapter, 2021)
      Welcome to the anthology Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. This anthology is the second publication in the scholarly series MusPed:Research and concerns the field of higher education. The anthology ...
    • Historier fra virkeligheten 

      Berggren, Mai Josefsen (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har avgrenset definisjon av uformell kompetanse, til å gjelde en gruppe av vikarer. Med utgangspunkt i innledende tema, er problemstillingen satt til: «Ledelse, inkludering og mulighet for medvirkning i pedagogisk ...
    • Historietematiske estetiske erfaringer som basis for utvikling av historiebevissthet i barnehagen 

      Walter, Nina (Bachelor thesis, 2021)
      Ideen for bacheloroppgaven ble født da jeg var barnehagelærerstudent og samtidig jobbet som arkeolog ved utgravingen av «Klemenskirken» i Trondheim1. Her gjorde jeg erfaringer med hvor viktig det er å videreformidle ...
    • Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker 

      Sund-Derås, Hanne (Master thesis, 2023)
      I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger ...
    • Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen 

      Løberg, Martin Lia (Bachelor thesis, 2021)
      Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ...