Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 366-385 of 1267
-
Et uttrykk skal gi inntrykk
(Bachelor thesis, 2023)"Dette blir spennende, prosjektarbeid er noe vi har lite er erfaringer med!», sa en tidligere praksislærer til meg. Denne setningen har holdt seg i bakhodet mitt fra en praksis i 2020. Jeg ble nysgjerrig, interessert og ... -
Etikk i et verdimessig ingenmannsland?
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med ... -
Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2012)In recent years there has been a trend promoting "children’s right to participation". The point of departure for the article is qualitative data material collected from three day-care centres in Norway. The main objective ... -
Ettåringen i en aldershomogen barnegruppe: En barnehages begrunnelse for å samle ettåringen i en aldershomogen barnegruppe
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilke begrunnelser har dere for valget av å samle ettåringen i en aldershomogen barnegruppe? -
Ettåringens risikofylte lek
(Bachelor thesis, 2021)I arbeidet med valg av problemstilling jobbet jeg ut ifra hva rammeplanen sier om risikofylt lek og hva som ville være nyttig for min fremtidige karriere som barnehagelærer. Rammeplanen (2017) sier at barnehagen skal bidra ... -
Ettåringers sosiale samspill i tilrettelagte lekemiljø med forskjellige tilbud av lekematerialer
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: I hvilken grad vil tilrettelegging av ettåringenes lekemiljø påvirke barnas samspill? -
Evaluering av arbeidet med kvalitet i barnehagesektoren. TFoU-rapport 2019:9.
(Research report, 2019)Rapporten er en evaluering av kvalitetssystemet Kvalitet i barnehagen (KiB), gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten besvarer problemstillinger om hvordan barnehagene og de ulike forvaltningsnivåene i ... -
Eventyrlig formidling -Rom for fantasi og lek
(Master thesis, 2019)Barnehagens rom og det fysiske miljøet kan ha påvirkning på oss mennesker som oppholder oss der daglig. Det kommer stadig ny forskning som belyser viktigheten av miljøet og materialer rundt oss. Med en kunstpedagogisk ... -
Experiences and Perceptions of Multiculturality, Diversity, Whiteness and White Privilege in Music Teacher Education in Mid-Norway - Contributions to Excluding Structures
(Chapter, 2021)This article focuses on how staff in musical teacher education institutions experience and perceive the terms multiculturality, diversity, whiteness and white privilege, and how this might contribute to excluding structures. ... -
Exploring materiality as a driving component when co-creating fantasy worlds
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of this article is to investigate how paper materials can be used as a dramaturgical premise when co-creating a fantasy world together with kindergarten children. Four exploratory workshops were carried out with a ... -
Extending the Field of Extended Language: A Literature Review on Figurative Language Processing in Neurodevelopmental Disorders
(Journal article, 2021)Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ... -
Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ... -
Familier med fluktbakgrunn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Samfunnet vårt blir beriket med flyktninger hvert år som skal bli en del av det norske samfunnet, derfor er det viktig at barnehagepersonalet har kunnskap om hvordan vi kan inkludere dem i barnehagen på en best mulig måte. ... -
Familiesamarbeid med flerkulturelle familier i barnehagen: hvilken betydning har en barnehages kompetanse, holdninger og kommunikasjonsevne for deres samarbeid med flerkulturelle familier?
(Bachelor thesis, 2020)Dagens barnehage er preget av et stort mangfold. I barnehagen møter en både familier og personalet fra ulike land i verden, som alle bærer med seg sine egne erfaringer, førforståelser, verdier og kulturer. I Rammeplanen ... -
Familiesamarbeid med flerspråklige familier i hentesituasjon
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kommuniserer ansatte i en flerkulturell barnehage med en flerspråklig familie i hentesituasjon, og hvilken egenverdi har hentesituasjonen for flerspråklige familier? -
Fellesskapsfølelse i samlingsstund
(Bachelor thesis, 2023)Rammeplanen for barnehagen skriver «Personalet skal bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15). Fra mine observasjoner ... -
Fem spesialpedagogers opplevelse av arbeidsmiljøet i sin profesjonsutøvelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt fem spesialpedagoger sin opplevelse av arbeidshverdagen i barnehagen. Formålet med denne oppgaven har vært å belyse et utvalg av spesialpedagogers arbeidsmiljø og de ulike faktorene ... -
Femåringenes bruk av litteratur i barnehagen: En kvalitativ studie av de eldste barna i barnehagen og deres bruk av litteratur
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: På hvilke måter tilbys de eldste barna i barnehagen litteratur, og hvordan tar de selv i bruk litteraturen? -
Femåringers motoriske kompetanse og fysiske form
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Barns fysiske form kan gi en indikasjon på deres helse og ha betydning for deres sosiale ferdigheter, selvoppfatning og læring. Hensikten med denne studien er få økt kunnskap om sammenhengen mellom femåringers fysiske form ... -
Filmkamera som verktøy i kompetanseutvikling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan filmkamera bidra til økt kompetanse i samspillsituasjoner hos personalet i barnehagen?