• Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? 

      Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer ...
    • Barn med språkforstyrrelser 

      Dale, Sunniva Wei Halset (Bachelor thesis, 2022)
      I Barnehageloven §2 som omhandler barnehagens innhold, skrives det at departementet fastsetter nærmere regler om barnehagens innhold og oppgaver (rammeplan) ved forskrift (Barnehageloven, 2005, §§ 1-2b). Fagområdet ...
    • Barn med særskilte behov 

      Hægdahl, Torill Hundal (Bachelor thesis, 2023)
      Min inspirasjon til denne oppgaven var en forelesning med May Britt Drugli om tidlig innsats i forbindelse med temauker på DMMH. Det var en forelesning som virkelig fikk meg til å tenke på den viktige jobben vi gjør i ...
    • Barn med utfordrende atferd i barnehagen 

      Reitan, Vilde Syltøy (Bachelor thesis, 2023)
      Formålet med denne oppgaven er å øke kunnskapen om arbeid med barn med utfordrende atferd. Ved å rette fokus på denne tematikken, vil jeg kunne tilegne meg mer fagkunnskap, i tillegg til at barnehageansatte kan bli mer ...
    • Barn og alvorlig sykdom i nære relasjoner 

      Sørløkken, Andreas (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg har formulert problemstillingen min på en måte som skal belyse de ansatte på Vardesenteret sitt arbeid med barn som pårørende. Her skal jeg undersøke hvordan de snakker med barn som pårørende. Dette når det har oppstått ...
    • Barn og dyr 

      Smistad, Ellen Marie (Bachelor thesis, 2021)
      Dyr er noe jeg alltid har vist et sterkt engasjement- og stor interesse for. Jeg har selv vært mye sammen med dyr som barn, og i senere tid observert andre barns samvær med dyr. Forskning viser at kjæledyr gir bedre helse ...
    • Barn og dyr 

      Kimo, Ester Bekken (Bachelor thesis, 2022)
      I dag er det stadig flere, og spesielt unge mennesker, med utfordringer i forbindelse med psykisk helse (Berget et al., 2018, s. 122). I tidlig barndom og barnehagealder, vil det være viktig å jobbe forebyggende mot dette, ...
    • Barn og dyr 

      Buset, Ingunn Torød (Bachelor thesis, 2023)
      I rammeplanen for barnehagen står det at barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.10). Gjennom praktiske gjøremål en må gjøre i en stall/i fjøset får barna være med på å ...
    • Barn og dyr i barnehagen 

      Forbergskog, Vilde (Bachelor thesis, 2023)
      Forskning viser at et positivt samspill med dyr kan være med å fremme menneskers fysiske og psykiske helse, styrke opplevelser av mestring og bidra til læring (Berget, et al., 2018, s. 15). Dette er et tema som er interessant ...
    • Barn og farger 

      Årnes, Emilie Stande (Bachelor thesis, 2021)
      På bakgrunn av min kunnskap, erfaring og interesse ønsket jeg å utforske farger og fargeblanding. Mitt valg av aldersgruppe er knyttet til opplevelsen av at de yngste barna jeg møtte i praksis viste mye interesse og glede ...
    • Barn og lek : hvorfor leker barn 

      Stølan, Elisabeth (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvilke tanker har barn om hva det vil si å leke?
    • Barn og rom 

      Borseth, Ingrid (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer kan en barnehagelærer møte i barnets bruk av rom?
    • Barn og rom : pedagogers tanker om innerommets betydning for barns læring og utvikling i barnehagen 

      Hoff, Ingrid (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvilke tanker har pedagoger om rommets betydning i barnehagen, og kommer disse tankene til utrykk i innearealets innredning?
    • Barn og rom : rommets betydning for de yngste barnas sosiale samspill i barnehagen 

      Eggan, Mona Ravn (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvordan kan det fysiske rommet ha betydning for de yngste barnas sosiale samspill i barnehagen?
    • Barn og rom. Refleksjoner over barns opplevelse av rom 

      Amundsen, Hilde Merete; Blakstad, Siri Hunnes; Krogstad, Atle; Knudsen, Vibeke; Manum, Bendik; Wågø, Solvår (Report, 2007-03-01)
      SINTEF Byggforsk og Dronning Mauds Minne Høgskole hadde på oppdrag fra Trondheim kommune undersøkt to barnehager bygd etter baseprinsipp med fokus på hvordan fysiske omgivelser danner premisser for, og rammer rundt, barns ...
    • Barn og rom: Hvordan tar barn i bruk rom i barnehagen? 

      Skomsvoll, Randi Kringstad (Student paper, others, 2010)
    • Barn og rom: På hvilken måte kan farger i arkitektur og interiør påvirke barn og personalets opplevelse og bruk av rom? 

      Bjerken, Cecilie Nessjø (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven er delt opp i sju deler. Jeg har nå skrevet om bakgrunnen for valg av oppgave og presentert min problemstilling for denne oppgaven. Videre kommer teorikapittelet med teori som belyser mine funn og som er ...
    • Barn og samlivsbrudd: hvordan arbeider pedagogisk leder i barnehagen med barn og samlivsbrudd? 

      Jenssen, Chatrine Moe (Bachelor thesis, 2020)
      I april 2020 kom det nye oppdateringer over ekteskap og skilsmisser i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå var det i 2019 inngått 19 855 ekteskap og 9 609 skilsmisser (Statistisk sentralbyrå (SSB), 2020). Den tradisjonelle ...
    • Barn og voksne i basebarnehager 

      Midthun, Anja Irene (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan basebarnehagens utforming påvirke barn og voksne?
    • Barn sine kjensler 

      Relling, Ida Hollum (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Kva metodar brukar ein utebarnehage i USA i sitt arbeid med barn sine kjensler?