• Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming 

      Groven, Berit; Rostad, Anne Margrethe (Chapter, 2017)
      Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ...
    • Foreldre i sårbare situasjoner - betydningen av ansattes anerkjennelse i møte med familier på et familiesenter 

      Arum, Andrea (Master thesis, 2019)
      Bakgrunn: For barn som er utsatt for risiko og for å sikre tidlig intervensjon, blir barn og deres foreldre henvist til familiesenter for utredning av foreldrenes omsorgskapasitet, der endringsarbeid inngår. Hensikt: ...
    • Foreldrenes holdning til risikofylt lek sett i forhold til deres friluftslivinteresse 

      Brye, Ingvild (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Foreldrenes holdning til risikofylt lek sett i forhold til deres friluftslivinteresse
    • Foreldresamarbeid 

      Pladsen, Ida Kristine (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg ble nysgjerrig på om det jeg hadde lest i teori bøkene stemte overens med foreldrenes egne ønsker og opplevelser. Den første problemstillingen jeg prøvde ut handlet derfor om dette, men den problemstillingen var for ...
    • Foreldresamarbeid i barnehagen 

      Skårvold, Maja Lyngen (Bachelor thesis, 2022)
      Foreldresamtalen er en formell samtale for kommunikasjon om enkeltbarn mellom foreldre og barnehagelærer (Myrann, 2021, s.11). Den pedagogiske lederen bør gjennom sin faglige kompetanse og profesjonelle skjønn legge til ...
    • Foreldresamarbeid i et flerkulturelt perspektiv: hvordan håndterer barnehageansatte, og hvordan opplever foreldre/foresatte foreldresamarbeidet når de ikke deler språk? 

      Marquez, Maria Elsy Romero (Bachelor thesis, 2020)
      Temaet for oppgaven er noe jeg alltid har hatt interesse for, da jeg selv er en del av det flerspråklige mangfoldet i det norske samfunnet. Jeg har erfaring med hvordan man føler seg når man ikke har en felles språk med ...
    • Foreldresamarbeid i hentesituasjoner 

      Nasvik, Karoline Fagereng (Bachelor thesis, 2020)
      Selv om tema for oppgaven var tidlig ferdigstilt, brukte jeg lang tid på å formulere min problemstilling. Ved oppstart av prosjektet fant jeg en artikkel på forskning.no. Artikkelen er basert på en masteroppgave som omhandler ...
    • Foreldresamarbeid innenfor det spesialpedagogiske feltet 

      Gärtner, Helen (Master thesis, 2021)
      Masteroppgavens tema er foreldresamarbeid innenfor det spesialpedagogiske feltet. Ved bekymring for barns utvikling, kan det med foreldres samtykke sendes henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), for en utredning ...
    • Foreldresamarbeid med familier med minoritetsbakgrunn 

      Opshaug, Ingeborg (Bachelor thesis, 2022)
      Et godt foreldresamarbeid er ikke en selvfølge, og denne dynamikken påvirkes av flere ulike faktorer. De ansattes kompetanse, holdninger og kommunikasjonsevne er tre elementer som er med på å påvirke dette samarbeidet. ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre 

      Høsøien, Mali Os (Bachelor thesis, 2023)
      Et godt foreldresamarbeid er ingen selvfølge, og hvordan dette funker påvirkes av flere ulike faktorer, blant annet ansattes kompetanse, holdninger og engasjement. På bakgrunn av dette vil jeg i denne oppgaven ta for ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen 

      Isaksen, Maiken (Bachelor thesis, 2021)
      Det var allerede i slutten av min siste praksisperiode jeg bestemte meg for at samarbeid med minoritetsforeldre skulle bli temaet for min bacheloroppgave. Her fikk jeg observert både det formelle og det uformelle samarbeidet ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklege foreldre i barnehagen 

      Sørheim, Elisabeth Kronstad (Bachelor thesis, 2020)
      Tal frå Utdanningsdirektoratet viser at andelen av minoritetsspråklege barn i barnehagen stig. I 2019 var det 52300 minoritetsspråklege barn i norske barnehagar. Det er ein auke på 2,7 prosent frå 2018. Totalt er det 19 ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre i barnehagen « 

      Linn, Maja Solsem (Bachelor thesis, 2022)
      Grunnet den opplevde utfordringen i 3.klasse-praksis og en personlig og profesjonell opplevelse av ekskludering av minoritetsspråklige foreldre, fikk jeg en stor interesse for å lære mer om dette. Jeg fikk et stort ønske ...
    • Foreldresamarbeid og bruken av MyKid 

      By, Gøril (Bachelor thesis, 2021)
      Igjennom bacheloroppgaven min vil jeg finne ut om foreldresamarbeidet har blitt påvirket, både i positiv og negativ forstand, av de teknologiske appene, og da spesielt MyKid som er min forskningsapp. Med dette som mål ...
    • Foreldresamarbeid og digitale verktøy 

      Landrø, Andrea (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan bruken av digitale verktøy i pedagogisk dokumentasjon styrke relasjonen mellom barnehage og hjem?
    • Foreldresamarbeid til barnets beste 

      By, Ingrid Grønning (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder etablere et godt tverrfaglig samarbeid med foreldre/foresatte til barn med særskilte behov?
    • Foreldresamarbeid under koronapandemien 

      Berge, Ingrid Frigård (Bachelor thesis, 2021)
      Prosessen med å komme fram til en problemstilling har vært utfordrende, ettersom det er mye man kan skrive om når det kommer til foreldresamarbeid i barnehagen. Først tenkte jeg å ha fokus på inkludering av minoritetsforeldre, ...
    • Foreldresamarbeid, forskjeller og ulikheter 

      Hjelkrem, Marianne (Bachelor thesis, 2023)
      I løpet av mine tre år på Dronning Maud er foreldresamarbeid noe jeg føler jeg har fått for lite erfaring med. I praksis har det vært oppgaver knyttet til dette, men mye av det ble vanskeligere å gjennomføre på grunn av ...
    • Foreldresamarbeid- ved samlivsbrudd: hvordan håndterer barnehagelæreren foreldresamarbeid ved samlivsbrudd 

      Taraldsen, Tale Nordset (Bachelor thesis, 2020)
      Jeg har brukt mye tid på å komme frem til en problemstilling som kunne passe temaet mitt og hvilket perspektiv jeg skulle velge. Erfaringene jeg har gjort meg har vært utfordrende og tøffe, noen nærmest usynlig og eller ...
    • Foreldresamarbeid: "Hvordan opplever ansatte i NN barnehage endringer i samarbeid med foreldre?" 

      Sandvik, Marit (Bachelor thesis, 2020)
      I løpet av mine praksisperioder i studiet har foreldresamarbeid vært et av de fagområdene jeg har likt godt å jobbe med. Jeg synes det har vært spennende å møte og bli kjent med ulike foreldre, og sett verdien av å knytte ...