Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 306-325 of 1260
-
Digitale verktøy i barns lek i barnehagen : hvordan kan barnehagelæreren tilrettelegge pedagogisk for bruk av digitale verktøy i barns lek i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren tilrettelegge pedagogisk for bruk av digitale verktøy i barns lek i barnehagen? -
Digitale verktøy i prosjektarbeid
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan kreativ bruk av digitale verktøy fremme barns medvirkning i prosjektarbeid i en barnehage? -
Digitale verktøy og språkutvikling
(Bachelor thesis, 2022)Hovedmålet med denne oppgaven er å videreutvikle kunnskapen på hvordan man kan arbeide med temaet i arbeidslivet. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utarbeidet «hvordan arbeider to ulike barnehager pedagogisk ... -
Digitale verktøy som et pedagogisk hjelpemiddel til barn med spesielle behov
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvordan kan digitale verktøy brukes som et pedagogisk hjelpemiddel til barn med spesielle behov i barnehagen? -
Disability and the Imago Trinitatis
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper explores how a Trinitarian and relational interpretation of the imago Dei can help to liberate the notion of disability from the bonds of social and theological prejudice. My thesis is that a relational ... -
Distinct clusters of movement entropy in children’s exploration of a virtual reality balance beam
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)Although assessing motor competence is vital to advancing current understandings of motor development and its significance in various fields, no consensus exists on how the construct should be operationalised and measured. ... -
Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ... -
Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ... -
Dokumentasjon av barns skapende prosesser: hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå ved dokumentasjon av barns skapende prosesser?
(Bachelor thesis, 2020)I «Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver» fra 2017 står det i kapittel 7 som omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, blant annet om dokumentasjon. De skriver om hva hensikten med dokumentasjon er, og hvordan ... -
Drama og barns psykososiale utvikling
(Bachelor thesis, 2022)Når vi hører om drama i barnehagen tenker vi ofte på kostymer, improvisasjon, rollespill og fantasi, men det er mye mer som ligger i dette. Drama er blant annet en prosess hvor barn får utfolde seg kreativt, bearbeide ... -
Drama og dramatisk lek
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan arbeid med drama være med på å inspirere barns dramatiske lek? -
Drama som metode for å formidle og utforske bøker med utfordrende tematikk
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan vi formidle og utforske litteratur med vanskelig tematikk? -
Dramafag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen for dette prosjektet er som følger; «Hvordan kan dramapedagogisk arbeid være et verktøy for relasjonsbygging i barnegruppa»? Med dramapedagogisk arbeid mener jeg konkrete måter å jobbe pedagogisk ... -
Dramafaget i førskolegruppen
(Bachelor thesis, 2023)Når vi blir født, entrer vi livets scene og blir møtt med en form for forventninger allerede før vi tar vårt første åndedrag. Gjennom livet utvikler vi en personlighet som endres i samspill med omgivelsene våre, og disse ... -
Dramaforløp og estetiske prosesser.
(Bachelor thesis, 2021)Barna har innetid, og de sitter ved bordet på avdelingen og fargelegger tegninger. Mens de fargelegger lytter de til musikk og lydbok. Praksislærer og jeg sitter ved siden av dem og fargelegger vi også. Plutselig spør den ... -
Dramapedagogisk arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Eg har vald fleire anledningar opplevd at drama er hjelpsamt i situasjonar kor det er eit behov for leiing i barnegruppa. Dette er noko som fascinerer og interesserer meg, som gjer at eg har ein naturleg nysgjerrigheit for ... -
Dramatisering i endrings- og utviklingsarbeid
(Bachelor thesis, 2022)Fortellinger har hatt stor tiltrekningskraft på meg fra barndommen av. Når fortellingen utvides med dramatiske virkemidler har jeg opplevd at både narrativet og kraften i fortellingen forsterkes. Dramafagets plass i ... -
Dramatisk lek
(Bachelor thesis, 2021)Etter å ha gått fordypningen innenfor de estetiske fagene har jeg blitt oppmerksom på hvordan barna bruker leken til å utforske det estetiske. Nærmere bestemt virkemidlene som ligger til grunn i barns dramatiske lek og ... -
Drar ettåringen på tur i barnehagen det første halve året? Hva er den pedagogiske begrunnelsen for valget?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Drar ettåringene på tur det første halve året i barnehagen? Hva er den pedagogiske begrunnelsen for valget? -
Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning 75 år. Fra Bispegård til Lystgård, fra to rom og kjøkken til høgskolestatus
(Book, 2022)Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) ble etablert, vokste fram og utviklet seg i et samfunn. Til dels kan etableringa av skolen og profesjonsutdanning av barnehagelærere ses på som svar på behov, ...