Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 286-305 av 1267
-
"Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt". Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents an interview study with seven parents with migration backgrounds who have children in Early Childhood Education and Care institutions (ECEC). It highlights the parents’ experiences related to their ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig: hvilken betydning har personalets holdninger og kompetanse for om barn med utagerende atferd opplever mestring i hverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Alle barn har rett til å bli møtt med respekt, forståelse og omgivelser rundt dem som respekterer dem for den de er. Vi er alle ulike, og våre forutsetninger og behov har store variasjoner. Likevel har alle barn rett til ... -
Det inkluderende barnefellesskapet
(Bachelor thesis, 2022)løpet av de siste tre årene på DMMH har vi vært gjennom utallige interessante og viktige temaer. Å skulle velge ut bare ett for å skrive om i denne oppgaven virket først som en umulig avgjørelse, men det er flere grunner ... -
Det kribler i magen min!
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom jobberfaring og praksisopphold, har jeg erfart at ansatte i de ulike barnehagene har forskjellig forhold til risikofylt lek. Jeg har observert at noen voksne begrenser denne leken på ulike måter og jeg har derfor ... -
Det nytter ikke å si ifra, de gjør ikke noe uansett: Hva kan barnehagelæreren gjøre for å skape et psykososialt miljø som forebygger mobbing i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva kan barnehagelæreren gjøre for å skape et psykososialt miljø som forebygger mobbing i barnehagen?» -
Det setter spor...
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan bør voksne møte de ulike følelsene de yngste barna mellom ett og tre år viser i barnehagen? -
Det siste året i barnehagen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvilke diskurser som preger barnehagelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene, og hvordan disse kan komme til uttrykk gjennom barns egne tanker om å være eldst ... -
Det spesielle rommet
(Master thesis, 2022)Lærers relasjonskompetanse og evne til å danne trygge relasjoner til elevene er en sterk faktor når det kommer til elevers læring, trivsel, sosial kompetanse og et godt klassemiljø. Elever som sliter med utageringsproblematikk ... -
«Det viktigste av alt er å se barnet» : en kvalitativ studie om psykisk helse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man arbeide i barnehagen for å gi barna en god psykisk utvikling? Med spesielt fokus på anerkjennelse av mangfold -
“Det æ alltid gjør i forhold til musikk og sang … Eller, søng gjør vi jo heile tia"
(Bachelor thesis, 2023)Etter tre studieår som barnehagelærerstudent, har jeg erfart i praksis og jobb, at det er tydelige likheter og ulikheter på hvordan barnehagelærere jobber med musikk. Det interesserer meg hvordan pedagoger tar ulike valg ... -
Developing professional ethical care through co-creation in ECEC in Norway: A qualitative study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article analogizes findings from the project Children in Central Norway, Mental Health in ECEC. A preventive factor for children’s mental health in early childhood education and care (ECEC) is the sensitive relationship ... -
Developmental language disorders and special educational needs: consideration of inclusion in the Norwegian school context
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Children with language disorders face different challenges in their daily school routines. Accessing tools and having resources promoting a well-structured and inclusive environment is necessary to ensure a pleasant and ... -
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
(Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Digital kompetanse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)«Hvordan engasjerer barn seg i digitale aktiviteter, og hvilket grunnlag kan det gi for lek og læring?» Med denne problemstillingen, ønsker jeg å finne ut hvilket utbytte barn får av å jobbe med digitale verktøy i ... -
Digital Lek
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven søker å utforske ulike forståelser av fenomenet digital lek, dataspill-mediet denne leken foregår i og den digitale kulturen som har dannet seg i kjølvannet av den digitale leken. Den tar utgangspunkt i ... -
Digital musicking: Musikalske møter mellom loop station og barn i eit post-humanistisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Kva kan oppstå av musicking i musikalske møter mellom barn og loop station gjennom performative prosesser, sett i eit post-humanistisk perspektiv? -
Digital praksis i barnehagen: En studie av kompetanse og holdninger til bruk av digitale medier i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Mine spørsmål som jeg ønsket å få svar på gjennom bacheloren min, var «Hvilken kompetanse og holdninger har egentlig de ansatte i barnehagen når det kommer til digitale medier, og har de forskjellige meninger?» Og «Hvordan ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan man ved skapende bruk av digitale verktøy i et kunstfaglig perspektiv, fremme barns medvirkning og danning gjennom å lage en digital fortelling? -
Digitale mediers påvirkning på barndom og lek
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan bruker barn i dag ulike digitale medier som inspirasjon i og til lek? -
Digitale verktøy
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan den digitale kompetansen til personalet styrkes i barnehagen?