Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 273-292 av 1135
-
Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ... -
Dokumentasjon av barns skapende prosesser: hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå ved dokumentasjon av barns skapende prosesser?
(Bachelor thesis, 2020)I «Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver» fra 2017 står det i kapittel 7 som omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, blant annet om dokumentasjon. De skriver om hva hensikten med dokumentasjon er, og hvordan ... -
Drama og barns psykososiale utvikling
(Bachelor thesis, 2022)Når vi hører om drama i barnehagen tenker vi ofte på kostymer, improvisasjon, rollespill og fantasi, men det er mye mer som ligger i dette. Drama er blant annet en prosess hvor barn får utfolde seg kreativt, bearbeide ... -
Drama og dramatisk lek
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan arbeid med drama være med på å inspirere barns dramatiske lek? -
Drama som metode for å formidle og utforske bøker med utfordrende tematikk
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan vi formidle og utforske litteratur med vanskelig tematikk? -
Dramafag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen for dette prosjektet er som følger; «Hvordan kan dramapedagogisk arbeid være et verktøy for relasjonsbygging i barnegruppa»? Med dramapedagogisk arbeid mener jeg konkrete måter å jobbe pedagogisk ... -
Dramafaget i førskolegruppen
(Bachelor thesis, 2023)Når vi blir født, entrer vi livets scene og blir møtt med en form for forventninger allerede før vi tar vårt første åndedrag. Gjennom livet utvikler vi en personlighet som endres i samspill med omgivelsene våre, og disse ... -
Dramaforløp og estetiske prosesser.
(Bachelor thesis, 2021)Barna har innetid, og de sitter ved bordet på avdelingen og fargelegger tegninger. Mens de fargelegger lytter de til musikk og lydbok. Praksislærer og jeg sitter ved siden av dem og fargelegger vi også. Plutselig spør den ... -
Dramapedagogisk arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Eg har vald fleire anledningar opplevd at drama er hjelpsamt i situasjonar kor det er eit behov for leiing i barnegruppa. Dette er noko som fascinerer og interesserer meg, som gjer at eg har ein naturleg nysgjerrigheit for ... -
Dramatisering i endrings- og utviklingsarbeid
(Bachelor thesis, 2022)Fortellinger har hatt stor tiltrekningskraft på meg fra barndommen av. Når fortellingen utvides med dramatiske virkemidler har jeg opplevd at både narrativet og kraften i fortellingen forsterkes. Dramafagets plass i ... -
Dramatisk lek
(Bachelor thesis, 2021)Etter å ha gått fordypningen innenfor de estetiske fagene har jeg blitt oppmerksom på hvordan barna bruker leken til å utforske det estetiske. Nærmere bestemt virkemidlene som ligger til grunn i barns dramatiske lek og ... -
Drar ettåringen på tur i barnehagen det første halve året? Hva er den pedagogiske begrunnelsen for valget?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Drar ettåringene på tur det første halve året i barnehagen? Hva er den pedagogiske begrunnelsen for valget? -
Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning 75 år. Fra Bispegård til Lystgård, fra to rom og kjøkken til høgskolestatus
(Book, 2022)Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) ble etablert, vokste fram og utviklet seg i et samfunn. Til dels kan etableringa av skolen og profesjonsutdanning av barnehagelærere ses på som svar på behov, ... -
«Du må jo kjenne henne veldig godt for å kunne møte henne ut ifrå den hun er» : en kasusstudie av barnehageansattes kommunikasjon med et barn med sansetap og kommunikasjonsvansker
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan tolker personalet i barnehagen kommunikasjonssignalene til et barn med sansetap og omfattende kommunikasjonsvansker? -
Dyr som ressurs i pedagogisk arbeid
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan bruker gårdsbarnehager samvær med dyr som ressurs i det pedagogiske arbeidet, og hvilke erfaringer har de gjort seg rundt bruken av dyr? -
Early Childhood Teacher or Leader? Early Childhood Directors’ Perceptions of Their Identity
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article is part of the project on ‘Leadership for Learning: Challenges for Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions in Norway’, funded by The Research Council of Norway. The publication of the full report ... -
The educational context in expert assessments. A study of special education documents of children in ECEC institutions
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)The aim of this study was to critically examine how expert assessment documents describe and assess the early childhood education and care (ECEC) context in reports about a child’s need for special educational support. ... -
Eiers rolle i barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2023)Barnehagebasert kompetanseutvikling, er en praksisnær form på å nå målet om et kvalitativt og likeverdig barnehagetilbud for alle barn (Kunnskapsdepartementet, 2023). Eiers rolle i dette arbeidet er å være en sentral aktør, ... -
Eiers styringsressurser som rammebetingelse for styrers ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2019) -
Eksperimenter og de yngste barna: Hvordan kan barnehageansatte arbeide for å avle undring og nysgjerrighet for naturfaglige fenomener ved bruk av eksperimenter blant de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Rammeplan for barnehagen (heretter omtalt som rammeplanen) har et stort fokus på barns nysgjerrighet rundt naturfenomener, noe som gjør mitt tema og problemstilling relevant for dagens barnehage. Det står blant annet at ...