• Barns risikofylte lek i barnehagen : en utforskning av barneperspektivet 

      Poulsson, Rikke Marie (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvilke muligheter opplever de eldste barna å ha for risikofylt lek i barnehagen?
    • Barns seksualitet 

      Strand, Fay Natalie Simonsen (Bachelor thesis, 2021)
      Kropp og seksualitet er viktige og et utbredt tema i samfunnet i dag. Barna blir eksponert for dette fra Tv og film og sosiale medier fra de er små. Selv om dette er høyaktuelt i dagens samfunn, snakkes det lite om, og det ...
    • Barns seksualitet : "Hvordan jobber barnehagen med barns seksualitet og hvordan veileder pedagogisk leder personalet og foreldre i det forebyggende arbeidet?" 

      Lund, Grethe (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan jobber barnehagen med barns seksualitet og hvordan veileder pedagogisk leder personalet og foreldre i det forebyggende arbeidet?
    • Barns selvfølelse: hvordan kan barnehagelæreren med sin kunnskap fremme barns selvfølelse i barnehagen? 

      Elvegård, Beate Våtvik (Bachelor thesis, 2020)
      Hver dag tar jeg imot barn som skal tilbringe mange timer i barnehagen. Hvilken påvirkningskraft jeg har som barnehagelærer for hvordan dagene til disse barna blir, er noe jeg ofte tenker over. Jeg tenker ofte over hvordan ...
    • Barns selvstendighet: hvordan jobber ansatte i barnehagen med barns selvstendighet i dagligdagse situasjoner? 

      Norås, Hanne (Bachelor thesis, 2020)
      I min siste praksisperiode i tredje klasse, hadde jeg praksis i en barnehage som jobber mye og bevisst med at barn skal medvirke mest mulig i hverdagen sin. Jeg ble veldig imponert av treåringene som skrapte, skylte og ...
    • Barns sosiale samspill gjennom musikk 

      Rottem, Synnøve Flo (Bachelor thesis, 2021)
      I alle praksisperiodene mine har jeg brukt musikk aktivt både for og med barna. Det har vært et område jeg føler vi alle kan møtes på samme nivå, og snakker det samme språket uavhengig av ulike forutsetninger som språk, ...
    • Barns spontane musikalske uttrykk 

      Wiggen, Ingvild Adelaide Hegvik (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet på en småbarnsavdeling legge til rette for å fremme barns spontane musikalske uttrykk?
    • Barns språkstimulering med hjelp av alternativ supplerende kommunikasjon 

      Megård, Iselin (Bachelor thesis, 2022)
      Problemstillingen jeg har valgt er: «På hvilken måte ASK kan støtte språkutviklingen for alle barn i barnehagen?». Dette med bakgrunn i min fascinasjon for hvordan alternativ supplerende kommunikasjon ble aktivt ...
    • Barns undring 

      Sundvold, Silje B. (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hva tenker personalet om barns undring og hvilke utfordringer byr arbeidet på?
    • Barns undring 

      Midtlyng, Henriette (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven ønsker jeg å se på barns undring og hvordan barnehagelærerne forstår barns undring i barnehagen. Jeg ønsker å finne ut hvilket forhold informantene har til undring og hvordan de arbeider med temaet ...
    • Barns undring i naturen 

      Fiske, Sindre (Bachelor thesis, 2023)
      Begrepet undring finner vi i rammeplanen, barnehageloven og FN`s barnekonvensjon. Dette gjør at barnehager er pålagt å gi rom for barns undring i hverdagene i barnehagen. Som ansatt i barnehagen har man et ansvar for å ...
    • Barns undring i naturen: Hvordan kan personalet i barnehagen støtte barnas undring i naturen om vinteren? 

      Saltrø, Ola Øyan (Bachelor thesis, 2020)
      Temaet undring har fått mer fokus i de siste årene, blant annet i den nye Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017) og da Barnehagedagen i 2019 ble arrangert, inneholdt den også temaet nysgjerrighet og undring. ...
    • Barns undring i utemiljøet: hvordan kommer barns undring til syne i utemiljøet? 

      Edvardsen, Victoria (Bachelor thesis, 2020)
      Der noen anerkjenner barns undringsuttrykk og bruker til det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og andre avfeier det, til tross for at det er en del av barnehagens formål og mandat. Undring er et begrep som er forankret i ...
    • Barns undring over døden 

      Lilledalen, Ina Graabræk (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom barnehagelærer utdanningen får vi noe innsikt og kunnskap i hvordan vi kan ha slike undrende samtaler sammen med barna. Både om hva døden er, men også hva som kan skje etter den. Vi lærer litt om hvordan alt oppleves ...
    • Barns undring som ressurs 

      Nordahl, Øyvind Olaus (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplan for barnehagens innhold sier at barnehagen skal tilrettelegge for mangfold av naturopplevelser og at barna skal få oppleve naturen som arena for lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Personalet skal ...
    • Barns utetid- de ansattes friminutt 

      Henriksen, Katharina Skramstad (Bachelor thesis, 2023)
      Norske barnehager etterstreber å tilbringe mye tid ute, hver eneste dag. I enkelte barnehager er barna ute fra frokosten er spist til de blir hentet på ettermiddagen. Foreldre virker fornøyde med et pedagogisk tilbud hvor ...
    • Barns utforsking og lek med åpent lekemateriale 

      Wedberg, Hanna (Bachelor thesis, 2021)
      Under min siste praksisperiode fikk jeg høre en praksisfortelling som inspirerte til mitt valg av tema. En ansatt fortalte at hun og fire barn hadde jobbet med papir. Barna hadde fått frie tøyler og hadde sittet og revet, ...
    • Barns vennskap 

      Sanden, Ingvild (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg visste tidlig at jeg ville skrive om barns vennskap, først og fremst fordi jeg mener det er et viktig, betydingsfult og spennende tema. Samtidig som jeg vet hvor viktig vennskap mellom barn er, ønsker jeg å lære mer ...
    • Before, During, and After Examination: Development of Prospective Preschool Teachers’ Mathematics-Related Enjoyment and Self-Efficacy 

      Blömeke, Sigrid; Thiel, Oliver; Jenssen, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This article examines the stability of Norwegian prospective preschool teachers’ enjoyment of mathematics and their mathematics-related self-efficacy before, during, and after a teacher-education examination. In addition, ...
    • Begrepsutvikling hos de yngste flerspråklige barna 

      Mostuen, Cecilie (Bachelor thesis, 2022)
      I store deler av verden finnes det mange barn som vokser opp med to eller flere språk. Tall fra Statistisk sentralbyrå ser en økning i antall flerspråklige barn i barnehager. I 2020 var det 52 004 flerspråklige barn i ...