Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 129-148 av 1140
-
Barns livsmestring og aktiv bruk av naturen i barnehagehverdagen
(Bachelor thesis, 2023)Det er mye fokus på livsmestring i både barnehage og skole, hva legger vi i livsmestring hos barn, og hvordan velger vi å jobbe med et slikt viktig tema? Gjennom praksiserfaring i barnehage og barnehagelærerutdanningen min ... -
Barns læring og utvikling i barnehagen: Læring og læringsmiljø
(Bachelor thesis, 2020)Hva handler læring i barnehage om? Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver, heretter kalt "rammeplanen" skriver at læring i barnehagen skal fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplanen ... -
Barns matematiske begrepstilegnelse: hvordan tilrettelegger personalet for 3-4 åringers tilegnelse av matematiske begreper i naturbarnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)Matematikk omgir oss overalt og kan identifiseres i det meste vi foretar oss i hverdagen. Språk og matematikk er noe som henger tett sammen, og matematisk begrepstilegnelse omfatter både tilegnelse og forståelse av ulike ... -
Barns medvirkning i dramapedagogisk arbeid
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan legge til rette for at barns uttrykk både verbalt og kroppslig ivaretas i dramapedagogisk arbeid med barnehagebarn? -
Barns medvirkning i forhold til måltidene som pedagogisk arena
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan arbeider barnehage xx med barns medvirkning i forhold til måltidene som pedagogisk arena? -
Barns medvirkning i lek i forhold til barnehagens innerom: pedagogisk leders tilrettelegging på en storbarnsavdelig
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hvordan pedagogisk leder tilrettelegger for barns medvirkning i forhold til barnehagens innerom. I rammeplanen for barnehagen – innhold og oppgaver, heter det at «Barnehagen skal være bevisst på ... -
Barns medvirkning i pedagogisk-psykologisk tjenestes sakkyndighetsarbeid. En kvalitativ studie av tre PP-rådgiveres forståelse av barns medvirkning i sakkyndighetsarbeid
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg sett nærmere på tre pedagogisk-psykologiske rådgiveres forståelse av barns medvirkning i sakkyndighetsarbeidet med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan forstår PP-rådgivere barns medvirkning i ... -
Barns medvirkning til utforming av barnehagens uteområder
(Bachelor thesis, 2023)I min bacheloroppgave har tematikken vært barns medvirkning til utforming av barnehagens uteområder. Målet med oppgavens har vært å undersøke hvordan pedagoger arbeider for å tilrettelegge for at barna kan medvirke i ... -
Barns meningsskaping i fellesskap: et sosialsemiotisk og multimodalt blikk på barns meningsskaping rundt et tilgjengelig materiell
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan barn skaper mening i fellesskap ved bruk av semiotiske ressurser rundt et tilgjengelig materielle. Søkelyset rettes mot ett-toåringers meningsskaping i barnehagen. Det teoretiske ... -
Barns mestring i fysisk lek
(Bachelor thesis, 2022)I min undersøkelse ønsker jeg å belyse hvordan muligheter og begrensinger som finnes for barns mestring i fysisk lek, ved å få innsikt i personalet ved storbarnsavdelinger sine erfaringer rundt tema. For å ivareta min ... -
Barns mestring i hverdagssituasjoner: måltidet
(Bachelor thesis, 2020)Barns mestring i hverdagssituasjoner er hovedtemaet for denne bacheloroppgaven. Mestring kan utforskes på mange vis, og et område er å se på barns mestring i måltidsituasjonen. Av hverdagssituasjonene så er måltidet godt ... -
Barns mestring ved fysisk utelek
(Bachelor thesis, 2023)I rammeplanen står det barna skal få støtte i å mestre motgang og håndtere utfordringer (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11), barna skal oppleve ett stimulerende miljø som vektlegger deres lyst til å leke, utforske og ... -
Barns mestringsmuligheter i en påkledningssituasjon: Hvordan kan personalet i barnehagen arbeide for å skape mestringsmuligheter for de yngste barna i påkledningssituasjonen?
(Bachelor thesis, 2020)De yngste barnas mestringsmuligheter er i seg selv et stort og omfattende tema. Jeg har valgt å fokusere på mestringsmuligheter i en påkledningssituasjon for å avgrense oppgavens innhold. Jeg har igjen valgt å fokusere på ... -
Barns mestringsopplevelse i naturen: på hvilken måte jobber personalet på naturen som læringsarena, med barns mestringsopplevelser i det fysiske utemiljøet hos barn i alderen 3-6?
(Bachelor thesis, 2020)I rammeplanen er det tydelig at personalet skal bruke det fysiske utemiljøet, som en arena hvor barn får et mangfold av naturopplevelser som gir mulighet til lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52). Når vi vet ... -
Barns mulighet for fysisk lek i utemiljøet
(Bachelor thesis, 2023)Helsedirektoratet (2022) anbefaler at barn i alderen 3-5 år bør være allsidig fysisk aktive i minst 180 minutter fordelt utover dagen. Dette innebærer varierte aktiviteter der intensiteten er selvstyrt. Helsedirektoratet ... -
Barns møte med materialer
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilken betydning har kunstfagenes egenverdi for pedagogen i arbeidet med kunstfaglige aktiviteter i barnehagen, og hvordan kommer dette til syne i praksis ? -
Barns møter med kunst : med fokus på voksenrollen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan man tilrettelegge for kunstopplevelser for barn, i skjæringspunktet mellom kunstformidling for barn og med barn? -
Barns naturopplevelser og helsefremmende arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I prosessen med å finne tema og problemstilling fant jeg tidlig ut at jeg ønsket at oppgaven min skulle handle om hvordan naturen kan påvirke barnehagebarns helse. Ettersom at helse er et stort begrep som rommer mye, valgte ... -
Barns omsorgsituasjon
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder arbeide sammen med personalet for å oppdage barn som lever i dårlige omsorgssituasjoner ? -
Barns omsorgssituasjon : pedagogisk leders arbeid med beskyttelse av barns omsorgssituasjon
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: hvordan kan pedagogisk leder arbeide for å beskytte barn mot dårlige omsorgssituasjoner i nære relasjoner?