Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1218-1231 of 1231
-
Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse
(Bachelor thesis, 2023)Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ... -
Å skape et fellesskap gjennom felles referanserammer
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er kultur og tilhørighet. Jeg fant tidlig ut at jeg var interessert i å skrive om kultur, og hjemmet og barnehagen som barnets livsverden og jeg brukte deretter mye tid på å finne ut hvordan jeg ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2021)Lesing er noe jeg har hatt en interesse for hele livet, og jeg har brukt mye tid på lesing selv. Fra jeg kan huske har jeg blitt lest for av foreldrene mine, og jeg begynte raskt å ønske å lese på egenhånd. Gjennom tre ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn: en kvalitativ studie om hva barnehagelæreren vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har hele livet vært glad i, og brukt mye tid på å lese. Noen av de tidligste barndomsminnene jeg har, dreier seg om stunder hvor jeg blir lest høyt for av nære omsorgspersoner. Gjennom mine tre år ved Dronning Mauds ... -
Å skremme eller ikke skremme. En dokumentanalyse om skumle fortellinger og fryktkompetanse
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan skumle fortellinger bidra til å gi barn fryktkompetanse? -
Å snakke med barn om vanskelige tema
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å belyse et tema jeg mener det ikke blir snakket nok om i norske barnehager. Det er et omfattende tema jeg føler burde få betydelig plass i barnehagens praksis. Jeg håper dette bachelorprosjektet ... -
Å synge eller ikke synge. Om hva som skal til for at barnehagelærere og andre ansatte i barnehagen vil synge
(MusPed:Research;6, Chapter; Peer reviewed, 2023)Through many years as music teachers at ECEC education we have experienced that students and ECEC institution staff feel uncomfortable singing when fellow students are listening. In this research project we have examined ... -
Å være mor og asylsøker
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke elementer i asylsøkerprosessen trekker asylmødre frem som de viktigste og hvorfor bør barnehagepersonell ha kjennskap til disse? -
Årsplaner i et mangfoldsperspektiv: Problemstilling: Hvordan kommer planlegging med flerkulturelt mangfold frem i årsplaner sett i lys av Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kommer planlegging med flerkulturelt mangfold frem i årsplan i lys av Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver? -
Æ blir sett, æ blir hørt
(Bachelor thesis, 2023)Det har de siste årene skjedd flere store endringer i norske barnehager. Barnehager har gått fra å være et omsorgstilbud til å gå i retning av å være en læringsarena for barn. Omsorg står enda helt sentralt i barnehagen, ... -
Æ høre nå på sjøen, fyrtårnet må få lys!: Hvordan kan et rom iscenesatt med en overhead inspirere barns lek?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan et rom iscenesatt med en overhead inspirere barns lek? -
«Æ lure på koffor natta går so fort?» : en studie i barns undringsuttrykk
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kommer barns undring til uttrykk i en barnehage med kulturelt mangfold -
«Æ vart sint!» : en kvalitativt studie om sinne og emosjonsregulering
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvilken bevissthet har barn om sinne, og hvordan opplever barn å bli møtt med denne følelsen? -
Økologiske perspektiver i scenekunst for barn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette vitenskapelige essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. ...