Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 1194-1213 av 1214
-
Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis
(Master thesis, 2018)Prosjektets problemstilling er; Hvordan gjør en barnehageleder strategi? Lederrollen i barnehagen har vært i endring de siste tiårene og det er et økt behov for utadrettet ledelse og strategisk ledelse. Barnehagelederen ... -
Å inkluderes uten felles språk
(Bachelor thesis, 2023)Det er lite forskning som har vært opptatt av barns emosjonelle velvære og trygghet, når de blir plassert i det ukjente (Zachrisen, 2015, s. 43). Et eksempel på dette er barn som begynner i en barnehage der de ikke snakker ... -
Å inspisere barn til bruk av skapende materialer: en kvalitativ undersøkelse av barns bruk av kunsterisk materiell gjennom et kunstprosjekt i en barnehage.
(Bachelor thesis, 2020)Det kan være mange faktorer som kan ha betydning for hvordan barn tar i bruk materialer som de har tilgjengelig i en barnehage, men jeg velger i denne oppgaven hovedsakelig å sette søkelys på erfaringer rundt nevnte ... -
Å legge til rette for leseglede hos barn
(Bachelor thesis, 2021)I mine praksisperioder har alltid formidling av bøker vært sentralt i oppgavesettet og noe man kunne knytte til didaktisk prosesser, men på direkte spørsmål i de forskjellige barnehagene har fellesnevneren alltid vært at ... -
Å lære flere språk samtidig. Hvordan kan personalet møte de yngste flerspråklige barna for å berike språkmiljøet i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan personalet møte de yngste flerspråklige barna for å berike språkmiljøet i barnehagen? -
Å møte barnas dans
(Master thesis, 2021)Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ... -
Å møte det fleirkulturelle Norge: korleis kan kulturkompetanse være avgjerande i dagens barnehage?
(Bachelor thesis, 2020)Det Norge vi lever i no er eit resultat av kontinuerleg globalisering og auka innvandring. Gjennom århundre med samhandling mello, ulike land, folkeslag og kulturar har nordmenn danna seg ei oppfatning av kva dette landet ... -
Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse
(Bachelor thesis, 2023)Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ... -
Å skape et fellesskap gjennom felles referanserammer
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er kultur og tilhørighet. Jeg fant tidlig ut at jeg var interessert i å skrive om kultur, og hjemmet og barnehagen som barnets livsverden og jeg brukte deretter mye tid på å finne ut hvordan jeg ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2021)Lesing er noe jeg har hatt en interesse for hele livet, og jeg har brukt mye tid på lesing selv. Fra jeg kan huske har jeg blitt lest for av foreldrene mine, og jeg begynte raskt å ønske å lese på egenhånd. Gjennom tre ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn: en kvalitativ studie om hva barnehagelæreren vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har hele livet vært glad i, og brukt mye tid på å lese. Noen av de tidligste barndomsminnene jeg har, dreier seg om stunder hvor jeg blir lest høyt for av nære omsorgspersoner. Gjennom mine tre år ved Dronning Mauds ... -
Å skremme eller ikke skremme. En dokumentanalyse om skumle fortellinger og fryktkompetanse
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan skumle fortellinger bidra til å gi barn fryktkompetanse? -
Å snakke med barn om vanskelige tema
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å belyse et tema jeg mener det ikke blir snakket nok om i norske barnehager. Det er et omfattende tema jeg føler burde få betydelig plass i barnehagens praksis. Jeg håper dette bachelorprosjektet ... -
Å synge eller ikke synge. Om hva som skal til for at barnehagelærere og andre ansatte i barnehagen vil synge
(MusPed:Research;6, Chapter; Peer reviewed, 2023)Through many years as music teachers at ECEC education we have experienced that students and ECEC institution staff feel uncomfortable singing when fellow students are listening. In this research project we have examined ... -
Å være mor og asylsøker
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke elementer i asylsøkerprosessen trekker asylmødre frem som de viktigste og hvorfor bør barnehagepersonell ha kjennskap til disse? -
Årsplaner i et mangfoldsperspektiv: Problemstilling: Hvordan kommer planlegging med flerkulturelt mangfold frem i årsplaner sett i lys av Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kommer planlegging med flerkulturelt mangfold frem i årsplan i lys av Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver? -
Æ blir sett, æ blir hørt
(Bachelor thesis, 2023)Det har de siste årene skjedd flere store endringer i norske barnehager. Barnehager har gått fra å være et omsorgstilbud til å gå i retning av å være en læringsarena for barn. Omsorg står enda helt sentralt i barnehagen, ... -
Æ høre nå på sjøen, fyrtårnet må få lys!: Hvordan kan et rom iscenesatt med en overhead inspirere barns lek?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan et rom iscenesatt med en overhead inspirere barns lek? -
«Æ lure på koffor natta går so fort?» : en studie i barns undringsuttrykk
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kommer barns undring til uttrykk i en barnehage med kulturelt mangfold -
«Æ vart sint!» : en kvalitativt studie om sinne og emosjonsregulering
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvilken bevissthet har barn om sinne, og hvordan opplever barn å bli møtt med denne følelsen?