Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1186-1205 of 1214
-
De yngste barnas samspill gjennom musikk: hvordan kan barnehagen styrke det sosiale samspillet mellom de yngste barna ved hjelp av musikk?
(Bachelor thesis, 2020)Musikk kan være et felles språk, og både barna og vi voksne trenger ikke store forutsetninger for å oppleve et fellesskap når det drives med musikk. «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for ... -
De yngste barnas vennskapsrelasjoner i barnehagen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for å skape vennskapsrelasjoner blant de yngste barna gjennom lekedrama
(Bachelor thesis, 2020)De mest sentrale temaene jeg vil skrive om i denne oppgaven vil derfor være voksenrollen, lekedrama og vennskap. Grunnen for at jeg vil fokusere på akkurat disse temaene kommer fra 9 års erfaring fra å spille i en teatergruppe, ... -
De yngste barns bruk av overgangsobjekt: hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom barnehagehverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsket å finne ut om praksisen i barnehagene og hva som påvirket denne praksisen. Derfor ble min problemstilling som følger: «Hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom ... -
De yngste i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Drugli (2017) nevner at det tidligere har vært lite forskning på de yngste barna og deres tilvenning i barnehagen, men at dette endret seg de siste årene. I boken «Liten i barnehagen» skriver hun at i tillegg til nyere ... -
Å bli pedagogisk leder for første gang: «Hva kan du lære oss, du som er nyutdannet?»
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan oppleves det å bli pedagogisk leder for første gang? - hvordan kan man arbeide for å skape en positiv tilpasning? - hvilke utfordringer kan man møte i forhold til personal- og barnegruppen? -
Å danse med toddlere
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvorfor og hvordan introdusere dans for toddlere i barnehagen? -
Å dekke omsorgssvikt i barnehagen: Hvordan kan barnehagen avdekke og forebygge omsorgssvikt?
(Bachelor thesis, 2020)Mange barn lever i en risiko- eller omsorgssviktsituasjon, og barn som utsettes for ulike former for omsorgssvikt har større risiko for å utvikle fysiske og psykiske helseproblemer. Tall fra nasjonal undersøkelse viser at ... -
Å forstå utagerende atferd - om å finne barnet og gå sammen med det
(Bachelor thesis, 2020)Det er mange grunner til at det ble nettopp dette temaet. Mange av grunnene er barn som har gått i en barnehage jeg har jobbet i som vikar, assistent eller student, og som personalet har opplevd som utfordrende å forstå. ... -
Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis
(Master thesis, 2018)Prosjektets problemstilling er; Hvordan gjør en barnehageleder strategi? Lederrollen i barnehagen har vært i endring de siste tiårene og det er et økt behov for utadrettet ledelse og strategisk ledelse. Barnehagelederen ... -
Å inkluderes uten felles språk
(Bachelor thesis, 2023)Det er lite forskning som har vært opptatt av barns emosjonelle velvære og trygghet, når de blir plassert i det ukjente (Zachrisen, 2015, s. 43). Et eksempel på dette er barn som begynner i en barnehage der de ikke snakker ... -
Å inspisere barn til bruk av skapende materialer: en kvalitativ undersøkelse av barns bruk av kunsterisk materiell gjennom et kunstprosjekt i en barnehage.
(Bachelor thesis, 2020)Det kan være mange faktorer som kan ha betydning for hvordan barn tar i bruk materialer som de har tilgjengelig i en barnehage, men jeg velger i denne oppgaven hovedsakelig å sette søkelys på erfaringer rundt nevnte ... -
Å legge til rette for leseglede hos barn
(Bachelor thesis, 2021)I mine praksisperioder har alltid formidling av bøker vært sentralt i oppgavesettet og noe man kunne knytte til didaktisk prosesser, men på direkte spørsmål i de forskjellige barnehagene har fellesnevneren alltid vært at ... -
Å lære flere språk samtidig. Hvordan kan personalet møte de yngste flerspråklige barna for å berike språkmiljøet i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan personalet møte de yngste flerspråklige barna for å berike språkmiljøet i barnehagen? -
Å møte barnas dans
(Master thesis, 2021)Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ... -
Å møte det fleirkulturelle Norge: korleis kan kulturkompetanse være avgjerande i dagens barnehage?
(Bachelor thesis, 2020)Det Norge vi lever i no er eit resultat av kontinuerleg globalisering og auka innvandring. Gjennom århundre med samhandling mello, ulike land, folkeslag og kulturar har nordmenn danna seg ei oppfatning av kva dette landet ... -
Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse
(Bachelor thesis, 2023)Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ... -
Å skape et fellesskap gjennom felles referanserammer
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er kultur og tilhørighet. Jeg fant tidlig ut at jeg var interessert i å skrive om kultur, og hjemmet og barnehagen som barnets livsverden og jeg brukte deretter mye tid på å finne ut hvordan jeg ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2021)Lesing er noe jeg har hatt en interesse for hele livet, og jeg har brukt mye tid på lesing selv. Fra jeg kan huske har jeg blitt lest for av foreldrene mine, og jeg begynte raskt å ønske å lese på egenhånd. Gjennom tre ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn: en kvalitativ studie om hva barnehagelæreren vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har hele livet vært glad i, og brukt mye tid på å lese. Noen av de tidligste barndomsminnene jeg har, dreier seg om stunder hvor jeg blir lest høyt for av nære omsorgspersoner. Gjennom mine tre år ved Dronning Mauds ... -
Å skremme eller ikke skremme. En dokumentanalyse om skumle fortellinger og fryktkompetanse
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan skumle fortellinger bidra til å gi barn fryktkompetanse?