Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1171-1190 of 1220
-
Voksenrollen og barns seksualitet
(Bachelor thesis, 2022)Dagens syn på seksualitet preger oss fra langt tilbake i tid, og hvis vi skal forstå hvordan den har utviklet seg slik vi ser på den i dag er vi nødt til å se tilbake på historikk og diskurser. I mange år hadde mennesker ... -
Voksenrollen og barns seksualitet: hvordan møter pedagogen barns utforskning omkring egen seksualitet?
(Bachelor thesis, 2020)Kropp og seksualitet er temaer som er høyst aktuelle i dagens samfunn. Når barn vokser opp kan de bli eksponert for dette i sosiale medier og andre informasjonskanaler. Derfor er det viktig at vi voksne i barnehagen er ... -
Voksenrollen ute : personalets arbeid tilknyttet barns lek i barnehagens uterom
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvilke roller har personalet når det kommer til barns utelek i eget uterom? Og arbeider personalet ulikt i de forskjellige aldersgruppene i barnehagen? -
Voksenverdenens syn på medieinspirert lek
(Bachelor thesis, 2022)Jeg har lenge visst at min bacheloroppgave kom til å handle om barns lek på en eller annen måte. Barns lek er kanskje det jeg selv er mest opptatt av både som student og ansatt i barnehagen. I likhet med mange andre ... -
De voksne i rolleleken ute
(Bachelor thesis, 2021)Problemstillingen jeg skal se nærmere på er: «Hvordan kan jeg som barnehagelærer bidra til å støtte barns læringsprosesser gjennom deltakelse i rollelek ute?» Rammeplanen for barnehagen viser til begrepet helhetlige ... -
De voksnes betydning for barns tidlige tekstproduksjon: Hvordan påvirker dialogsamspillet mellom voksen og barn, barns skaping av tekster?
(Bachelor thesis, 2020)Rammeplanen (2017, ss. 31-32) påpekte dette med å invitere til ulike former og typer samtaler. I barnehagehverdagen inngår vi i mange ulike typer for samtaler med barn, foreldre og personalet (Gjems, 2011, s. 15). Om ... -
Voksnes blikk på barns lek
(Bachelor thesis, 2021)Jeg ønsket å vite mer om samspillene som forekommer i barnehagen. Av erfaringene jeg gjorde meg i praksis lærte jeg at lekegrupper var en måte å innramme dette arbeidet på. Erfaringene mine tilsa også at det var lederens ... -
Voksnes blikk på barns relasjoner: Oppdagelse av systematisk utestengning i barnehagen – ledelsens ansvar
(Master thesis, 2019)I denne studien er hensikten å belyse hvordan ledelsen i barnehagen på best mulig måte kan arbeide for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. Valg av tema ble tatt med utgangspunkt i at det ... -
Voksnes deltakelse i lek: Hvilke forutsetninger ligger til grunn for at voksne skal delta i lek?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilke forutsetninger ligger til grunn for at voksne skal delta i lek? -
Voksnes nonverbale kommunikasjon : Hvordan påvirker den voksnes nonverbale kommunikasjonsuttrykk barns forhold til å være ute i all slags vær
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan påvirker den voksnes nonverbale kommunikasjonsuttrykk barns forhold til å være ute i all slags vær? -
Voksnes støtte i barns utforsking og lek
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom tidligere praksisperioder har jeg observert at de ansatte ikke støtter barna så mye i deres utforsking av materiale som er udefinerbart. Det har ikke blitt lagt opp til det da de ansatte hadde lite eller ingen ... -
Voksnes støtte i barns utforsking og lek
(Bachelor thesis, 2022)Da jeg skulle utforme hva jeg ønsket å skrive om i denne bacheloroppgaven var jeg innom mange ulike temaer. Men gjenbruksbegrepet og voksenrollen var gjennomgående i alle problemstillinger. Grunnen til at jeg ville ha om ... -
Værekraft: en begrunnelse for musikk?
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan begrunner vi musikkens værekraft i barnehagen? -
"We Don't Allow Children to Climb Trees": How a Focus on Safety Affects Norwegian Children's Play in Early-Childhood Education and Care Settings
(Journal article; Peer reviewed, 2016)On one hand, we want to keep children as safe as possible; on the other, learning to take risks is a normal part of childhood and child development. In Norway, research has shown that early-childhood education and care ... -
What are the characteristics of nature preschools in Norway, and how do they organize their daily activities?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study provides basic information about how Norwegian nature preschools differ from other Norwegian preschools and how they organize their daily activities. Fifty-six nature preschools and 52 other preschools were ... -
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Writing matters in leadership practice
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This is an attempt to rethink, ultimately forethink, leadership as a collaborative process of writing and what we think leadership might look like in the 21st century. We try to move beyond leadership taking into account ... -
De yngste barnas arbeid med leire
(Bachelor thesis, 2021)Jeg har i løpet av de siste årene fattet interesse for materialet leire. Det har blitt en lidenskap for meg privat, men også noe jeg har forsøkt å ta med meg videre inn i barnehagen. Når det kommer til valg av problemstilling ... -
De yngste barnas livsmestring i uterommet
(Bachelor thesis, 2022)I min bacheloroppgave har jeg valgt livsmestring i uterommet som tema. Livsmestring henger tett sammen med livsglede (Størksen 2018) Natur og friluftsliv og pedagogisk arbeid i uterommet har alltid vært en personlig interesse ... -
De yngste barnas medvirkning og undring
(Bachelor thesis, 2024)Undring er et begrep vi finner i FNs barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen. Dette viser til at barnehager er pålagt å tilrettelegge og gi rom for barns undring i barnehagehverdagen. Derfor har de ansatte et ansvar ...