Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1151-1170 of 1222
-
Vi er her for dere: Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å skape god relasjon og godt samarbeid, når foreldre og personalet ikke deler språk i hente- og bringesituasjoner?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å skape god relasjon og godt samarbeid, når foreldre og personalet ikke deler språk i hente- og bringesituasjoner? -
«Vi er ikke tankelesere»… : Hvordan bruke en lekverden for å håndtere konflikter mellom barn i lek?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan bruke en lekverden for å håndtere konflikter mellom barn i lek? -
«Vi har hele dagen på oss»
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan det kompetente barnet uttrykke og oppleve mestring? -
"Vi kan hjelpe barna slik at de tar på seg regntøyet når stormen kommer": En oppgave om psykisk helsefremmende arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I 2017 ble norske barnehager introdusert for en ny rammeplan; med gjenkjennelig innhold, ble den forhenværende rammeplanen utviklet med nye fremstillinger og andre vilkår. Blant ferske inntrykk dukket «livsmestring» opp ... -
Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra
(Master thesis, 2022)Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor ... -
"Vi må starte i barnehagen": Å fremme psykisk helse gjennom relasjonsarbeid
(Bachelor thesis, 2020)God psykisk helse er viktig for barns utvikling og evne til mestring (Skogen, Smith, Aarø, Siqveland & Øverland, 2018, s. 23). Barnehagen er en arena for å forebygge psykisk uhelse fordi 93.5% av alle barn fra to til seks ... -
«..Vi tenker jo at de er forsinka..»
(Master thesis, 2022)Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ... -
Videoproduktion im Geometrieunterricht - Ergebnisse des EU-Projektes ViduKids
(Journal article, 2022)Den Aufbau und die Eigenschaften geometrischer Körper zu verstehen, stellt hohe Anforderungen an das räumliche Vorstellungsvermögen der Kinder. Beim Übergang vom konstruktiven Handeln mit Veranschaulichungsmaterial zu ... -
Vidukids
(Bachelor thesis, 2022)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver 2017, (herav rammeplanen) trekkes det blant annet frem at personalet skal bruke digitale verktøy for å inspirere til matematisk tenkning (Utdaninngsdirektoratet 2017, s.54). ... -
ViduKids - Kindergartenkinder produzieren mathematische Videos
(Journal article, 2023)Mathematik im Kindergarten? Gibt es das? Für viele ist es unverständlich, dass sich bereits Kindergartenkinder mit sowas abstraktem und schwierigem wie Mathematik beschäftigen können und sollen. Doch Mathematik ist schon ... -
Viktigheten av god omsorg til de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan legge til rette for omsorgsfulle relasjoner til de yngste barna i barnehagen? -
Viktigheten med diskriminerings- og rasismeforebyggende arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Rasisme og diskriminering er fortsatt utbredt i dagens samfunn, og det påvirker så mange områder av livene våre, arbeidsplassen inkludert. Jeg mener det er viktig at vi erkjenner at diskriminering ikke bare skjer på ... -
Vilkår for måltidssamværet i barnehagen
(Chapter, 2017)Mange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling ... -
Vinterlig trivsel: Om betydningen om fysisk miljø og materialitet for 2-3 åringers subjektive trivsel
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien undersøker hvilken betydning fysisk miljø og materialitet kan ha for 2-3 åringers subjektive trivsel i utetiden om vinteren i en midtnorsk barnehage. For å komme så nært barnas egne opplevelser ... -
Virtual Risk Management—Exploring Effects of Childhood Risk Experiences through Innovative Methods (ViRMa) for Primary School Children in Norway: Study Protocol for the ViRMa Project
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Research indicates that risky play benefits children’s risk assessment and risk management skills and offers several positive health effects such as resilience, social skills, physical activity, well-being, and involvement. ... -
Voksen-Barn relasjon
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man som voksen i barnehagen skape gode relasjoner til alle barna? -
Voksenrollen - Barns selvstendighet og medvirkning i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å belyse temaet voksenrollen for barns selvstendighet og medvirkning i barnehagen. Ved at barn får oppleve å klare ting på egenhånd og får lov til å medvirke i sin hverdag kan føre til at ... -
Voksenrollen i musikksamling
(Bachelor thesis, 2022)Én samlingsstund kan være inspirerende, gripende og magisk mens en annen ikke treffer barnas oppmerksomhet i det hele tatt. Mye avhenger av den voksne som planlegger og leder samlingen og den voksnes holdninger og væremåte. ... -
Voksenrollen i møte med matematikk i uterommet
(Bachelor thesis, 2024)I oppstarten av arbeidet med bachelorprosjektet valgte jeg følgende problemstilling: «Hvordan bruke nærmiljøet som ressurs for å fremme matematiske erfaringer blant skolestarterne i barnehagen?» Med bakgrunn i ... -
Voksenrollen i utelek
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan personalet i utetiden arbeide med å fremme et stimulerende miljø for kroppslig lek hos barn i alderen 3-5 år?