Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1131-1150 of 1231
-
Uformell tegning og formell tegneundervisning sett i lys av teori om lek. Om professor Liv Merete Nielsens bidrag for å fremme visuell kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen har som mål å belyse tilnærminger til tegning som synliggjør professor Liv Merete Nielsens bidrag til visuell kompetanse i opplæringen ved å belyse barns tegneprosesser ut ifra et sosiokulturelt perspektiv. ... -
Ulike familieformer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Vi var en gjeng som satt ved bordet og tegnet. Sj5,5 snur seg mot meg og spør: Hva var det du het igjen? Jeg svarer på litt tullete måte: Husker du ikke det? S tenker, så spør hun med et smil: hva het kjæresten din ... -
Ull og toving
(Bachelor thesis, 2023)«Det er fortsatt mange av dem. Men sauen har mista rollen som landebygger, klesleverandør og landskapspleier. Til gjengjeld har den gitt mer kjøtt enn vi trenger» (Blix, 2018, s.8). Sauen har i mange år vært en viktig ... -
Using self-made automata to teach STEM in early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In recent decades, an increasing number of countries have integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) into their curricula for early childhood education and care (ECEC). In contrast to this trend, ... -
Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ... -
Utbredelse av konsepter i norske barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Chapter, 2021)Velkommen til antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker ulike aspekter ved samarbeid i og mellom grunnskole, kulturskole og ulike ... -
Ute hele dagen! Artikkelsamling basert på nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager, Trondheim 21.-22. oktober 2004
(DMMHs publikasjonsserie;1/2005, Conference object, 2005)Konferansen ”UTE HELE DAGEN! –nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager” ble arrangert av senter for FEI ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i Trondheim 21. – 22. oktober ... -
Uterommet si betydning i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Kva slags betyding legg spesialpedagogar i bruk av uterommet i sitt spesialpedagogiske arbeid i barnehagen? -
Utfordringer for førskolelærere fra friluftslinja i ordinære barnehager
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Er det vanskeligere å få utnyttet sin linjekompetanse fra "friluftslinja" i barnehager som ikke kaller seg natur- og friluftsbarnehager – og hva kan være utfordringene? -
Utforskning av ikke-diskriminerende og inkluderende pedagogikk
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom mitt akademiske engasjement i denne bacheloroppgaven ønsker jeg å utforske hvordan pedagogiske ledere kan skape et miljø som verdsetter og inkluderer alle barn, uavhengig av kulturell bakgrunn, språk eller etnisitet. ... -
Utviklingen av undring i barnehagen: Hvordan har synet på undring utviklet seg i løpet av de siste tiårene?
(Bachelor thesis, 2020)I en av mine praksisperioder i løpet av min tid ved DMMH havnet jeg på en småbarnsavdeling hvor mange av barna ikke hadde mye verbalt språk enda. En dag vi gikk på tur i snøen snublet et av barna like ved en bekk, slik at ... -
Utviklingsarbeid
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan organiseres utviklingsarbeid i barnehagen, og hvilken rolle har intern veiledning i dette arbeidet? Styrers perspektiv. -
Vaksne sin kommunikasjon med dei yngste barna
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Korleis kan dei vaksne sin kommunikasjon ha innverknad på måltidssituasjonen? -
Values in Early Childhood Education: A Cross-Cultural Comparative Study of Values for ECE Expressed in Policy Documents
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06-27)Purpose: This comparative study identifies core values expressed in Early Childhood Education (ECE) official policy documents from a sample of thirteen countries. Design/Approach/Methods: This study employs document ... -
Vanskelige barn, eller barn som har det vanskelig? Hvordan arbeider personalet med regulering av barnas følelser
(Bachelor thesis, 2020)Begrepet «livsmestring og helse» har nylig blitt innført i barnehagens verdigrunnlag i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), heretter kalt «rammeplan». Herunder påpekes det at «barna skal få ... -
Veien fra en dårlig magefølelse: Hvordan arbeider barnehagen med å følge opp personalets dårlige magefølelse knyttet til barns omsorgssituasjon?
(Bachelor thesis, 2020)Barnehagen er en betydningsfull arena i de fleste barns liv, og har en viktig oppgave knyttet til å oppdage om barn blir utsatt for omsorgssvikt. Ifølge statistisk sentralbyrå går 92,2% av barn mellom 1-5 år i barnehage ... -
Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Det norske bildeboklandskapet har overveiende hatt karakterer med vestlig utseende, men det siste tiåret ser vi en tendens til at det er noen eksperimentelle bildebokskapere som utforsker spørsmål om migrasjon, identitet ... -
Veiledning - "Å trigge den individuelle sjel": 10 kjennetegn ved veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie av problemstillingen “Hva kjennetegner veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen?”. Som datainnsamlingsmetode har jeg valgt semistrukturert ... -
Veiledning til foreldre som har barn med særskilte behov
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder med veiledning til foreldre som har barn med særskilte behov i barnehage?