Now showing items 1048-1067 of 1222

    • Språkutvikling for barn med autisme: hvordan arbeider barnehagen med språk- og kommunikasjonsansvarlig for barn med autisme 

      Finnema, Frida (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven har jeg tatt for meg utviklingen av språk for barn med autisme. Jeg har utarbeidet et teorikapittel som tar for seg viktige momenter innenfor autisme, og viktige punkter innenfor språkutvikling for barn ...
    • Språkutvikling gjennom litterasitet 

      Torgersen, Michael Stephen Zuniga (Bachelor thesis, 2021)
      Barn som sliter med språket, kan slite i sosiale sammenhenger fordi språkvanskene frarøver dem mulighetene til å utrykke seg verbalt. Barnehagen er en viktig arena for språkutvikling, og dermed er det viktig å sørge for ...
    • Språkutvikling hos barn med særskilte behov 

      Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ...
    • Språkutvikling hos tause barn 

      Holden, Karianne (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen sier «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» (2017, s.19). Dette gir tydelige ...
    • Språkvansker i barnehagen 

      Helstrup, Charlotte (Bachelor thesis, 2022)
      Arbeidet med språk og språkstimulerende miljøer har fått større fokus i barnehagen nå, enn tidligere. I barnehagelærerprofesjonen må en være forberedt på å møte på barn med enten sterke eller milde språkvansker, og det er ...
    • Språkvegg som middel til språkmiljøets utvikling 

      Ruud, Kristin (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan språkveggen være med og utvikle språkmiljøet i barnehagen ?
    • «Spøkelser og engler» : mot til å snakke med barn om døden 

      Fætten, Sølvi Ann (Chapter, 2017)
      Som utgangspunkt for å se på spørsmålet om hvor vi er etter døden, vil jeg bruke billedboka Roy (Dahle, 2008) om en gutt som mister sin elskede hund, Roy. Boka beskriver hvordan sorgen oppleves for gutten, noe som i seg ...
    • Staging state patriotism: Høstgildet of 1790 

      Gjervan, Ellen Karoline (DocMus Research Publications;, Chapter, 2017)
      Whereas musical aspects of Høstgildet are discussed by Randi M. Selvik in her chapter elsewhere in this volume, my concern here is with the political content of this Singspiel. In my chapter I will explore how Høstgildet ...
    • Steg for steg. Ergonomi og barns mestring 

      Johansson, Ingvild (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan ergonomi i barnehagen føre til barns mestring?
    • Sterk ledelse for lek 

      Bones, Marthe Hammer (Master thesis, 2023)
      Kunnskapsdepartementets nasjonale barnehagestrategi mot 2030 - Barnehagen for en ny tid, vektlegger økt kompetanse og god ledelse i arbeidet for å utvikle kvaliteten i norske barnehager. Strategien trekker også frem ...
    • Stille barn i uteområdet 

      Bakken, Ann-Katrin (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven handler om de stille barna. Disse barna tar ikke stor plass i barnehagen og ligger meg nært hjertet. Jeg vil at alle barna skal få like muligheter og bli like mye sett inn i barnehagen sin hverdag. Gjennom ...
    • De stille barna 

      Jørgensen, Cathrine (Bachelor thesis, 2022)
      For å få en dypere forståelse ønsker jeg å gå dypere til verks for å undersøke hva som kjennetegner de stille barna og hvordan det blir tilrettelagt slik at de får være en del av fellesskapet som er med på å medvirke i ...
    • Stillhet 

      Hogganvik, Ellin Andrea (Bachelor thesis, 2021)
      I barnehagen er det mye lyd, dette er et faktum. En del av lyden er naturlig og ønsket, mens en annen del kan være skadelig og uønsket. Når lyden er uønsket defineres det som støy eller bråk. Dette gjelder spesielt når ...
    • Stimulerende innemiljø for toddlere 

      Kiær, Thea Kristine Tangen (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan man skape et stimulerende innemiljø for toddlere?
    • Strategisk ledelse av barnehagen i starten av den fjerde industrielle revolusjon 

      Hansen, Øystein Brynhildsvoll (Master thesis, 2018)
      Denne avhandlingen tar for seg barnehagelederen og den fjerde industrielle revolusjon. Gjennom å intervjue barnehageledere, i Trondheim kommune, om deres tanker og arbeidsmetoder i et fremtids- og digitalt perspektiv, har ...
    • Strategisk ledelse i barnehagen 

      Pettersen, Ingrid (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvordan forstår kommunale styrere begrepet strategisk ledelse, og hvordan jobbes det strategisk i barnehagen?
    • Strategisk ledelse mot bærekraft 

      Guillemot, Chantal Marie-Françoise (Master thesis, 2021)
      Temaet for studien er strategisk ledelse mot bærekraft, der målet er å finne ut av problemstillingen: «Hvordan kan strategisk ledelse bidra til å utvikle barnehagen i en bærekraftig retning?». Jeg har brukt kvalitativ ...
    • Strategisk ledelse og utviklingsarbeid : hvilke strategier ligger bak styrers bruk av kurs som kompetanseheving og hvordan blir dette fulgt opp i barnehagen 

      Johansen, Veronika (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvilke strategier ligger bak styrers bruk av kurs som kompetanseheving og hvordan blir dette fulgt opp som en del av utviklingsarbeidet i barnehagen?
    • Studenters holdninger til kulturelt mangfold og deres utvikling av kritisk refleksjon 

      Kanstad, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen tar utgangspunkt i to av kravene som den nasjonale rammeplanen for barnehagelærerutdanning stiller til studenters læringsprosesser. Det ene kravet legger føringer for hvordan de skal forholde seg til arbeid ...