Delarkiv
Velg et delarkiv for å bla i samlingene
Nye registreringer
-
Mellom lek og virkelighet: Kunstpedagogiske utforskninger av barns opplevelser av grøss
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven utforsker hvordan barns møte med en fiktiv karakter i et kunstpedagogisk arbeid kan utfordre deres opplevelser av det skumle. Gjennom arbeid med en fiksjonell heks i tre ulike forløp, viser studien ... -
Drivkraft og dynamik i de trøstende samspil i børnehaven
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Trøst er et velkendt og centralt greb, som de voksne har i brug i børnehavens dagligliv med børnene, mens det som begreb sjældent er i brug i pædagogikken og slet ikke findes i de myndighedsdokumenter, der regulerer ... -
«Da blir det litt urettferdig.» Hvordan norske femåringer bruker sannsynlighetsbegrepet «rettferdighet» i frileken
(Peer reviewed; Journal article, 2025)I denne studien undersøkes hvordan norske femåringer forstår og anvender begrepet «rettferdighet» i stokastiske situasjoner som oppstår i barns frilek. Til tross for at sannsynlighet ikke er et tema i rammeplanen for ... -
ECEC teachers’ perceptions of EQUAL Child, a structured conversation tool for assessing children’s subjective well-being
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Child well-being is a central focus and a key quality indicator in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions. This qualitative study explores ECEC teachers’ use of EQUAL Child, a digital conversation ... -
Sustainability in early childhood education: a comparison among national curricula in Italy, Norway and Sweden
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Drawing upon international declarations and frameworks, such as the Brundtland Report and Goal 4 of United Nations 2030 Agenda for sustainable development, this study explores how sustainability-related content has been ...