Barns medvirkning til utforming av barnehagens uteområder
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097298Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I min bacheloroppgave har tematikken vært barns medvirkning til utforming av barnehagens
uteområder. Målet med oppgavens har vært å undersøke hvordan pedagoger arbeider for å
tilrettelegge for at barna kan medvirke i arbeid med å utvikle uteområdene i barnehagen.
Problemstillingen min ble derfor slik tilrettelegger pedagoger godt nok for at barn kan
medvirke til utforming av barnehagens uteområder? For å undersøke dette benyttet jeg meg
av kvalitativ forskningsmetode. Jeg intervjuet tre pedagoger i to forskjellige barnehager, som
har spisskompetanse på forskjellige alderstrinn i barnehagen. I forskningen fant jeg at
pedagoger har god kunnskap om hvorfor uteområde må endres og tilrettelegges for barna og
at tilrettelegger for barns medvirkning skjer ved at pedagogene observere barna. I lovverk og
veiledere anbefales det at barnehagen skal være bevist på barnas ulike uttrykksformer og
tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnets alder og erfaringer.
Teoretikerne som har forsket på dette området har funnet ut at om barna får en større rolle i
selve deltagelsen vil de automatisk få en større grad av medvirkning. Min konklusjon er
derfor at dagens pedagoger ikke tilrettelegger godt nok for at barn kan medvirke i utforming
av barnehagens uteområder.