Barnehagens rom som undrings- og lekearena
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096892Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det finnes utallige teorier om akkurat dette med rom og kreativitet, og i rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50) står det at barn skal ha tilgang til rom som støtter deres lekende og estetiske uttrykksformer, hvor barn kan ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. Gjennom studietiden har jeg fått erfart hvordan rommet påvirker barnas fantasi og kreativitet, og hvordan vi som voksne kan påvirke hva og hvordan barn leker og undrer seg over bare ved å påvirke de rommene barna har tilgang på. Disse erfaringene ble avgjørende for valg av tema i min bacheloroppgave. Jeg har i denne oppgaven observert to barn i to ulike rom hvor formålet var å finne ut hvordan disse rommene påvirket barnas lek og undring. Problemstillingen: På hvilken måte kan barnehagelærerens utforming av barnehagens innerom påvirke treåringers lek og undring, og hvilken betydning har det for pedagogens pedagogiske praksis?