«Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen»
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078897Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ble utarbeidet for å belyse tematikken: «Hvilke erfaringer har spesialpedagoger i pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med selektiv mutisme hos barn i grunnskolens småskoletrinn?». I tillegg vil forskerspørsmål som handler om pedagogisk-psykologisk tjenestes rolle i overgangen fra barnehage til skole og i laget rundt barnet.
For å besvare problemstillingen benyttes et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming, samt en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming til drøftingen. Ved hjelp av kvalitativt forskningsintervju fremkommer empirien som belyser perspektiver sett fra tre spesialpedagoger i tjenesten, samt to kjente forfattere innen tematikken. Forskningsspørsmålene benyttes som hovedtema hvor tre undertema trekkes frem gjennom meningsfortetting i analysen, som sammenfatter deltakernes erfaringer. Under forskningsspørsmålet om overgang fra barnehage til skole, belyses «trygghet og relasjoner», «tiltak og tilrettelegging som kan skape trygghet» og «spørsmål om spesialundervisning». Forskningsspørsmålet som handler om laget rundt barnet, trekker frem «felles forståelse», «åpenhet for tanker og holdninger» og «utfordringer ved kompetansen i laget rundt barnet».
Funnene viser blant annet til at skolesystemet må bli forberedt i overgangen fra barnehage til skole. Betydningen av en felles forståelse blant ansatte er et mål som vektlegges for å oppnå dette. En utfordring som utmerket seg i funnene og som viser seg å hindre hensiktsmessig tilrettelegging for barn som har selektiv mutisme, er kompetansen hos de ulike fagpersonene angående selektiv mutisme.