Show simple item record

dc.contributor.authorJørgensen, Cathrine
dc.date.accessioned2022-11-14T12:28:29Z
dc.date.available2022-11-14T12:28:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031699
dc.description.abstractFor å få en dypere forståelse ønsker jeg å gå dypere til verks for å undersøke hva som kjennetegner de stille barna og hvordan det blir tilrettelagt slik at de får være en del av fellesskapet som er med på å medvirke i barnehagen. I rammeplan for barnehagen står det at: «Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning tilpasset barnas individuelle forutsetninger» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.21). Barnehagen har en stor og viktig oppgave i møte med de stille barna og deres mulighet til å få medvirke. Jeg har med utgangspunkt i dette utarbeidet en problemstilling som retter søkelys mot personalet i barnehagen, da det er de som møter disse barna daglig i barnehagen. Jeg ønsker også å høre om deres erfaringer og kunnskap rundt de stille barna og hvordan de arbeider med medvirkning. Problemstillingen min har endret seg underveis av oppgaven, ved å bli mer utdypende. Den har utviklet seg fra å være: «Hvordan tilrettelegges det for at de stille barna skal få medvirke i barnehagen?» til slutt endte jeg opp med å utbedre den til å bli mer innholdsrik og jeg fikk en mer helhetlig problemstilling som passet godt til temaet mitt: «Hva kjennetegner et stille barn, og hvordan legges det til rette for at de stille barna får medvirke i barnehagen?» For å kunne få svar på problemstillingen, har jeg valgt å samle inn data i form av intervju i ulike barnehager. Jeg har valgt å bruke ordet intervjupersoner når jeg omtaler de jeg har intervjuet, da det er en betegnelse som dekker alle tilfeller (Dalland, 2020, s. 67). Jeg ønsker i denne oppgaven å belyse hvordan de stille barna blir sett og inkludert i barnehagen. Dette gjøres ved å trekke fram funn som drøftes i lys av teori om hva som kjennetegner de stille barna, medvirkning, voksenrollens betydning og lek og samspill.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDe stille barnaen_US
dc.title.alternativeHva kjennetegner et stille barn, og hvordan legges det til rette for de stille barna får medvirke i barnehagen?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCathrine Jørgensenen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal