Et inkluderende språkmiljø for flerspråklige barn
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2830726Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barns språktilegnelse er noe jeg har vært interessert i over lang tid. Da jeg i 2017 og 2018 jobbet som pedagogisk medarbeider i en barnehage, fikk jeg mange erfaringer med mangfold. Barnehagen var blant annet preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold. Opp mot interessen om språk syntes jeg dette var spennende å arbeide med, og fikk etter hvert mulighet til å delta i gruppeveiledning om språklig mangfold i regi av OsloMet – storbyuniversitetet ved Ingvild Kristin Alfheim.
I veiledningene ble det for eksempel arbeidet med tilrettelegging for flerspråklige barns språkutvikling og synliggjøring av ulike språk og kulturer. På denne tiden var mitt hovedfokus på de yngste barna da jeg jobbet på en småbarnsavdeling. Med denne bakgrunnen ønsker jeg å fordype meg videre i dette arbeidet, men denne gangen vil jeg hovedsakelig fokusere på de eldste flerspråklige barna.
Min problemstilling er derfor som følger: «På hvilke måter mener to pedagogiske ledere at de kan tilrettelegge for et inkluderende språkmiljø for flerspråklige barn i alderen 3-6 år?»