dc.contributor.author | Ytterhus, Borgunn | |
dc.contributor.author | Åmot, Ingvild | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trondheim. | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-11-12T14:14:32Z | |
dc.date.available | 2021-11-12T14:14:32Z | |
dc.date.created | 2019-11-05T10:15:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nordisk Barnehageforskning. 2019, 18 (1), 1-15. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2829394 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer vi ulike kvalitative forskningsmetoders evne til å engasjere barn med stort spenn i funksjonsnivå til å delta i forskning. Resultatene viser at deltagende observasjon i barneguidede turer og digitale fotosesjoner gir alle barn likeverdige deltagelse i forskning. Videre finner vi det nødvendig å innta et pragmatisk forhold til lek og pendler mellom leklogikk og forskerlogikk. En forutsetning for å gi alle barn mulighet til deltagelse er å akseptere at barns samtykke er situert i forhold til situasjoner, pågående aktiviteter og kontekst. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | NOASP | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Barns deltakelse | en_US |
dc.subject | barn med funksjonshemming | en_US |
dc.subject | kvalitative forskningsmetodiske utprøvinger | en_US |
dc.subject | leklogikk | en_US |
dc.title | Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 15. | en_US |
dc.source.volume | 18 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7577/nbf.3286 | |
dc.identifier.cristin | 1744069 | |
cristin.unitcode | 253,0,0,0 | |
cristin.unitname | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |