De yngste barnas mestring og samspill
Abstract
I barnehagehverdagen er dagene ofte travle med mange barn og kanskje for få ansatte. Det kan dermed oppleves utfordrende å se hvert enkelt barn, spesielt dersom de ikke har utviklet et verbalspråk de kan gjøre seg forstått med. Det er barnehagelærerens ansvar å sørge for at også de yngste får et tilbud preget av god kvalitet der de opplever å bli sett, hørt og tatt på alvor. Dette kan føre til utfordringer i kvalitetsarbeidet til barnehagen for de yngste (Greve, 2014, s. 125). I og med at de yngste barna er ekstra sårbare for å bli oversett og overhørt i en travel barnehagehverdag, vil jeg argumentere for at et slikt arbeid der man jevnlig legger til rette for smågrupper, vil være desto viktigere. Det er nettopp i denne aldersgruppen der barnas behov for trygghet er som størst. Problemstillingen som blir belyst i denne oppgaven er derfor:
«Hvordan kan personalet i barnehagen ved bruk av voksenstyrte aktiviteter i smågrupper bidra til å gi toddlere en opplevelse av mestring og samspill?»