Muntlig fortelling og formidling i barnehagen “
Abstract
Problemstillingen er utarbeidet på bakgrunn av opplevelser i praksis. Jeg har i løpet av praksisperiodene fortalt mange spontane fortellinger i barnehagen. Det har startet med at jeg har fortalt en spontan fortelling ved en matsituasjon eller ute på tur, og det har utviklet seg til å bli en daglig affære. Jeg har i etterkant av fortellinger, opplevd at flere barn på eget initiativ har begynt å dikte historier. Da har de hatt lyst til å fortelle disse historiene sammen, eller bare til meg. Jeg har også observert i lek at de samme elementene som er brukt i min fortelling, har dukket opp i leken til barna.
Derfor lyder problemstilling : “Hvordan kan historiefortelling og spontane historier være med å øke kreativitet og skaperglede hos barn?”
Jeg lurer på om det å ha fokus på, og fortelle historier til og med barna, kan ha en effekt på barnas kreativitet og egen skaperglede. Jeg vil utforske hvordan barnehagen, og da spesifikt pedagogiske ledere, tenker i forhold til dette. Hvordan beriker muntlige fortellinger barns fantasi og kreativitet, og hvilke utfordringer medfører dette arbeidet?