Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
Journal article
Published version
![Thumbnail](/dmmh-xmlui/bitstream/handle/11250/2755275/Hvilke%20interesser%20synes%20%c3%a5%20motivere%20fem%c3%a5ringer%20til%20%c3%a5%20skrive%20i%20barnehagen.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler (Articles) [173]
Original version
Tidsskriftet i FoU i praksis. 2009, 3(2), 45-63.Abstract
Artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse av hva som synes å motivere femåringer til å skrive i uformelle situasjoner i barnehagehverdagen. Basert på Kress sitt begrep interesse ("interest"), presenteres fire kategorier for å drøfte dette. I diskusjonen fokuserer vi på betydningen av det sosiale samspillet for den skrivingen vi har observert, voksenrollen og det fysiske stedets betydning for skriving. Bakgrunn for artikkelen er Rammeplanets mandat om å støtte barns skriving i barnehagen.