Musikkens påvirkning på barns uttrykk: hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers uttrykk?
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2686850Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen har endret seg flere ganger før jeg begynte på min skriveprosess. Jeg hadde tidlig en klar tanke om at det var musikk jeg ville skrive om, men en mer konkret problemstilling hadde jeg ikke tenkt så mye på. Jeg hadde et ønske om å selv gjennomføre et prosjekt i barnehagen for min bacheloroppgave, og hadde dermed en tanke om å bruke praksis som arena for innsamlingen. Før jeg dro i praksis var jeg usikker på om et prosjekt lot seg gjøre med tanke på mengden med andre oppgaver som skulle gjennomføres, men etter hvert så jeg en mulighet til å gjennomføre en aktivitet som en del av mitt endringsprosjekt. Jeg kom frem til at jeg kunne utføre en maleaktivitet med ulike musikksjangere i bakgrunnen, for å se på hvordan musikken påvirker barnas uttrykk. Problemstillingen ble til slutt slik: «Hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers uttrykk?» For å få en mer presis retning i arbeidet med denne studien, særlig med tanke på analysearbeidet, ser jeg det hensiktsmessig å dele problemstillingen inn i tre ulike forskningsspørsmål:
-Hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers språklige uttrykk?
-Hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers kroppslige uttrykk?
-Hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers kunstneriske uttrykk?