Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkår, Margrete
dc.contributor.authorFollo, Gro Irene
dc.contributor.authorGundersen, Vegard
dc.contributor.authorIngebrigtsen, Kim
dc.contributor.authorStordal, Gjertrud
dc.contributor.authorTordsson, Bjørn Stefan
dc.contributor.authorWold, Line Camilla
dc.date.accessioned2020-10-05T09:18:31Z
dc.date.available2020-10-05T09:18:31Z
dc.date.created2016-09-14T13:33:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSkår, M., Gundersen, V., Ingebrigtsen, K., Stordal, G., Tordsson, B., Wold, L.C. & Follo, G.(2016).Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll. Barn, 34 (2), 39-56.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681097
dc.description.abstractI en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek i natur, basert på erfaringer fra ulike delstudier. Delstudiene representerer ulik grad av og innhold i den voksne tilstedeværelsen. Det gjør at vi kan sette fokus både på barns mer frie og egeninitierte lek i natur og aktiviteter som i større grad er planlagt og styrt av voksne. Vi finner at barn gjennom selvstyrt lek stimuleres til en mer sanselig, emosjonell og kroppslig naturkontakt der naturomgivelsene utforskes på lekens premisser, enn når voksne mer aktivt er til stede. A 3-year project funded by The Research Council of Norway, Program Miljø 2015 (project period 2012– 2015) has examined how children experience nature today in different situations. In this paper we call attention to children’s free play in nature, based on various case-studies. They represent situations where adults have varying degrees of presence and also different roles for the children. This allows us to observe both situations where children are in free and self-initiated play and situations where adults guide and tightly look after the children. We find that children in free play are stimulated to a more sensuous, emotional and bodily interaction with nature, than situations when adults have more dominant presence and role.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBarns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontrollen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsgeografi: 290en_US
dc.subject.nsiVDP::Human geography: 290en_US
dc.source.pagenumber39-56.en_US
dc.source.volume34en_US
dc.source.journalBarnen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1381313
cristin.unitcode253,0,0,0
cristin.unitnameDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal