dc.contributor.advisor | Franck, Karianne | |
dc.contributor.author | Paulsen, Therese | |
dc.coverage.spatial | Trondheim, Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T08:23:27Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T08:23:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2679600 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt hvordan barn med rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging synliggjør sine perspektiver i møte med barnehagens normalitetsgrenser. Tema for oppgaven er aktuell og viktig sett mot utvikling av normalitetsforståelse i barnehagen, men spesielt viktig rettet mot hvordan barn kan fremstå som aktører i eget hverdagsliv. Studien søker å besvare problemstillingen: Hvordan synliggjør barn med rett til spesialpedagogisk hjelp sine perspektiver i møte med normalitetsgrenser i barnehagens hverdagsliv? Studien avgrenses til å omhandle perspektivene til fire gutter på 5 år hvor alle har rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging i henhold til barnehageloven, 2005, § 19a.
Metodisk fremgangsmåte forankres i kvalitativ tilnærming hvor observasjon og barneintervju har utviklet datamaterialet. Over en treukers periode har jeg fulgt barna i barnehagehverdagen, og min interesse har vært rettet mot deres uttrykk for egne perspektiver i møte med normalitetsgrenser, sett som akseptabel, forventet og ønskelig atferd og væremåte. Forskningsstrategien er deskriptiv da den gjør forsøk på å beskrive barnas virkelighet gjennom en fenomenologisk tilnærming. Samtidig er den normativ gjennom sosialkonstruksjonistiske fortolkninger og teoretiske tilnærminger. Sentralt for funnene i denne studien drøftes hvordan barn synliggjør sine perspektiver ved å utøve motmakt sett som ignorering, protest og forhandling av barnehagens normalitetsgrenser. Normalitetsgrenser ses for studien som skapt og (re)etablert i interaksjon, av barnehagens aktører - hvor sosial orden, institusjonelle rammer og pedagogisk praksis konstruerer handlingsbetingelser i barnehagens hverdagsliv. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Barn som viktige aktører for utviklingen av normalitetsforståelse i barnehagen: En kvalitatitv studie av hvordan fire barn med rett til spesialpedagogisk hjelp synliggjør sine perspektiver i møte med normalitetsgrenser i barnehagens hverdagsliv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Therese Paulsen | en_US |
dc.source.pagenumber | 89 | en_US |
dc.description.localcode | MSMOP5900 | en_US |