Foreldre i sårbare situasjoner - betydningen av ansattes anerkjennelse i møte med familier på et familiesenter
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2603175Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Arum, A.(2019). Foreldre i sårbare situasjoner - betydningen av ansattes anerkjennelse i møte med familier på et familiesenter (Masteroppgave). Trondheim: DMMH.Sammendrag
Bakgrunn: For barn som er utsatt for risiko og for å sikre tidlig intervensjon, blir barn og deres foreldre henvist til familiesenter for utredning av foreldrenes omsorgskapasitet, der endringsarbeid inngår.
Hensikt: Formålet med studien er å få innsikt i foreldres opplevelser og erfaringer med sine relasjoner til ansatte på et familiesenter, for å bidra til refleksjoner omkring eksisterende praksis og nyttig kunnskap for profesjonelle som arbeider med foreldre i sårbare situasjoner.
Metode: Kvalitativ metode er anvendt, forankret i fenomenologien og hermeneutikken.Materialet består av 3 foreldres beskrivelser av sine opplevelser og erfaringer, som ble gjenkalt under et semistrukturert dybdeintervju. Under intervjuet ble det også anvendt tankekart og vignetts.
Resultat: Funnene belyser hvilken betydning relasjonene til en ansatt på et familiesenter kan ha
for foreldre som er brukere av et familiesenter som hjelpetiltak.
Konklusjon: Betydningen av opplevd anerkjennelse, eller fravær av anerkjennelse, i relasjonen mellom ansatte og foreldre på et familiesenter ble særlig fremtredende med mine funn.
Nøkkelord: Anerkjennelse, familiesenter, foreldres opplevelser og erfaringer.