Show simple item record

dc.contributor.authorIversen, Wencke Helgesdotter
dc.date.accessioned2018-11-26T09:37:55Z
dc.date.available2018-11-26T09:37:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationIversen, W. H. (2018). Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis. (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole.nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574753
dc.description.abstractProsjektets problemstilling er; Hvordan gjør en barnehageleder strategi? Lederrollen i barnehagen har vært i endring de siste tiårene og det er et økt behov for utadrettet ledelse og strategisk ledelse. Barnehagelederen må jobbe mer målrettet og tettere opp mot interessenter utenfor barnehagen som myndigheter og eiere. I tillegg må de også jobbe mer målrettet innad i barnehagen som følge av et økt fokus på kvalitet i barnehagen og at barnehagen skal være en lærende barnehage. Jeg ønsker å se på hvordan dette gjøres i praksis. Jeg har gjennomført en case-studie av en barnehageleder hvor målet har vært å se hvordan hun jobber med strategi i hverdagen. De metodene jeg har brukt er skygging, intervju og dokumentanalyse. Som et rammeverk for analysen har jeg brukt teorier fra forskningsfeltet «strategi i praksis» med et fokus på begrepene Strategisk metode, strategiske prosesser og strategiske deltakere. På bakgrunn av disse har jeg utviklet tre forskningsspørsmål; «Hvilke strategiske metoder er tilgjengelige for barnehagelederen?», «Hvilke strategiske prosesser bruker barnehagelederen?» og «Hvilke strategiske deltakere er inkludert i barnehagelederens strategiske arbeid?». Jeg har gjennom prosjektet gjort mange funn som belyser problemstillingen. Jeg ser at barnehagelederen har tilgang på mange ulike strategiske metoder og prosesser og jeg har identifisert ulike strategiske deltakere i arbeidet. Gjennom analysen har jeg sett på styringen av det strategiske arbeidet til barnehagelederen ut fra myndighets- og eiernivå, og på hvilke strategiske perspektiver det strategiske arbeidet kan sees gjennom. Jeg har også gått inn på enkelte strategiske praksiser som enten er typiske for barnehagesektoren eller som skiller seg spesielt ut i denne casen. Mine funn peker mot et stort handlingsrom for barnehagelederen i det strategiske arbeidet. De peker også mot et behov for bevisst bruk av de verktøyene hun har, for å stimulere til deltakelse i strategiarbeidet fra flere interessenter på en mest mulig effektiv måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskolenb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectStrategisk ledelsenb_NO
dc.subjectStrategi i praksisnb_NO
dc.subjectStrategiske prosessernb_NO
dc.subjectBarnehageledelsenb_NO
dc.titleÅ gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal