dc.description.abstract | Mange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling av normer for distingvert atferd, vise hvordan en del måltidsritualer bidrar til å disiplinere kroppen og forsterke barnets selvkontroll (Elias, 1994). Jeg har med hensikt valgt å undersøke barnehagens pedagogiske og sosiologiske måltidspraksis mer enn å bevege meg inn på filosofiske og moralske spørsmål knyttet til selve måltidet. I neste del vil jeg med utgangspunkt i funn fra tidligere måltidsforskning drøfte ulike samhandlings- og samtalemønstre som voksne møter barnet med, og illustrere hvordan disse henholdsvis åpner og lukker for barns innspill, spørsmål og undring. Omsider vil jeg diskutere vilkår for måltidssamværet betraktet i et medaktørperspektiv. | nb_NO |