Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2489740Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [171]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [136]
Originalversjon
Reinertsen, A. & Rossholt, N. (2016). Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). 7(2), 74-84. http://dx.doi.org/10.7577/rerm.1843Sammendrag
Artikkelen handler om po/etisk pedagogisk ledelse og kvalitet i et posthumant perspektiv. Den handler om kroppslig kunnskap og viten. Ledelse mellom og omvendt. Sentralt står et ønske om å utvide vår forståelse av kritikk, øke dybden i — og styrking av våre analytiske blikk. Det innebærer en bevegelse fra hermeneutikk til immanente teorier for ledelse og kvalitetsvurdering. Det er en vitenskapeliggjøring og diffraksjon av pedagogikken hvor naturvitenskapelige, human, — og samfunnsvitenskapelige aspekter sidestilles i prosess ontologisk samtidighet.