Bøker og kapitler (Books and chapters): Recent submissions
Now showing items 21-39 of 39
-
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
(Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Vilkår for måltidssamværet i barnehagen
(Chapter, 2017)Mange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
(Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
(Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Kari Trestakk : en tverrkunstnerisk forestilling med lek og interaksjon
(Chapter, 2017)Som en videreføring av et par tidligere samarbeidsprosjekt i Svartlamoen barnehage (2007-2008) begynte Kari Trestakk som et kunstnerisk utviklingsarbeid i 2011 [...] Det kunstneriske utviklingsarbeidet tok utgangspunkt i ... -
Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
(Chapter, 2017)Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ... -
Tidlig innsats i tidlig barndom : innledning
(Chapter, 2017)I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ... -
Children's social play as a pathway to second language acquisition
(Chapter, 2017)This article is within the area of research related to ethnic minority children in barnehager (kindergartens). Various sources have influenced my reflections. Some are related to language acquisition in a multicultural ... -
"Danse i lag med dåkk!?" : musisk utfoldelse blant barn i alderen 1-3 år
(DMMHs publikasjonsserie;2008:1, Book, 2008) -
Nye lederroller i et utvalg kommunale barnehager med fokus på enhets- og fagledere
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Firmaments of imagination - using the Scottish storyline method in early childhood education and care teacher training
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
Barnehage som barneverntiltak - et kvalitativt godt tilbud for barna og deres foreldre?
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
1-3 åringers uteaktivitet om vinteren
(FoU i praksis 2011;, Chapter, 2012) -
Små barns rett til beskyttelse - med blikk mot utdanningsinstitusjoner
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Står utdanningas innhold i forhold til kravene til ledelseskompetanse som førskolelærerne forventes å ha i møte med yrket?
(FoU i praksis 2011;, Chapter, 2012) -
Småbarn i naturbarnehager om vinteren
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
Barnesamtaler - et pilotprosjekt om å øke kompetansen i barnehage og høgskole
(FoU i praksis 2005;, Chapter, 2005)