Mye på spill - å skape ny virkelighet
Abstract
Dette er en rapport fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjort ved DMMH. Den presenterer et prosjekt som omhandler en konflikt i en studentgruppe og den framskriver et konflikthåndteringsforløp ut fra dramaturgiske og kunstpedagogiske perspektiv. Utviklingen av forløpet bygger på praktiske erfaringer gjort av kunstpedagoger som har anvendt dramaturgiske og kunstpedagogiske perspektiver som verktøy i sitt arbeid. I tillegg har arbeidet hentet teoretisk inspirasjon fra FNs konflikthåndteringsmanual og fra Johan Galtungs perspektiv om konflikttransformasjon. Prosessen som beskrives har en varighet på tre uker etter at konflikten ble kjent.
Utarbeidelsen av forløpet er basert på notater, møtereferater, samtaler og intervju med aktørene under og i etterkant av arbeidet. Forløpet ble skissemessig nedtegnet underveis og første gang presentert på lærerteamets avslutningsmøte etter endt prosess. Aktørene som har deltatt er nevnt som rolleinnehavere og studentgruppe, i tillegg er tidspunkt og årstall anonymisert av kildeetiske grunner.
Publisher
Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningSeries
Rapport;Rapport;1/2017