Blar i DMMH Brage på forfatter "Franck, Karianne"
-
A Continuum Deconstructed: Exploring how Day-care Staff’s Discursive Practices Construct Children as Possibly Impaired
Franck, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2018)Based on interviews and fieldwork in Norwegian day-care institutions, I examine day-care staffs’ descriptions of children suspected of, but not (yet) diagnosed as, having impairments. The main research question is: how do ... -
Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachers’ challenges when completing a global screening tool
Franck, Karianne; Seland, Monica; Rimul, Johanne; Sivertsen, Anne Holla; Kernan, Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, the authors illustrate some of the challenges and dilemmas that Norwegian early childhood education and care teachers experienced when completing a global screening tool (UPSI-5: Universal Psychosocial ... -
Barn som viktige aktører for utviklingen av normalitetsforståelse i barnehagen: En kvalitatitv studie av hvordan fire barn med rett til spesialpedagogisk hjelp synliggjør sine perspektiver i møte med normalitetsgrenser i barnehagens hverdagsliv
Paulsen, Therese (Master thesis, 2020)I denne studien har jeg undersøkt hvordan barn med rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging synliggjør sine perspektiver i møte med barnehagens normalitetsgrenser. Tema for oppgaven er aktuell og viktig sett mot ... -
The educational context in expert assessments. A study of special education documents of children in ECEC institutions
Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2021-08)The aim of this study was to critically examine how expert assessment documents describe and assess the early childhood education and care (ECEC) context in reports about a child’s need for special educational support. ... -
En kvalitativ studie om spesialpedagogens holdninger og kompetanse til inkludering og barn med autismespekterforstyrrelser
Mære, Emma (Master thesis, 2023)Hensikten i denne studien er å undersøke spesialpedagogers holdninger og kompetanse i inkluderende arbeid tilknyttet barn med autismespekterforstyrrelser. For å undersøke dette rettes søkelyset mot spesialpedagogenes ... -
Et uttrykk skal gi inntrykk
Larsen, Lise Vannebo (Bachelor thesis, 2023)"Dette blir spennende, prosjektarbeid er noe vi har lite er erfaringer med!», sa en tidligere praksislærer til meg. Denne setningen har holdt seg i bakhodet mitt fra en praksis i 2020. Jeg ble nysgjerrig, interessert og ... -
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5.
Haugset, Anne Sigrid; Fagerholt, Randi Ann; Sivertsen, Håkon; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Løe, Ida Camilla; Mordal, Siri (Research report, 2019)Dette er den fjerde rapporten fra følgeevalueringen av strategien Kompetanse for fremtidens barnehage, med Utdanningsdirektoratet som oppdragsgiver. Rapporten tar for seg to tema: Innholdet i utdanningen Lederutdanning for ... -
Historier fra virkeligheten
Berggren, Mai Josefsen (Bachelor thesis, 2023)Jeg har avgrenset definisjon av uformell kompetanse, til å gjelde en gruppe av vikarer. Med utgangspunkt i innledende tema, er problemstillingen satt til: «Ledelse, inkludering og mulighet for medvirkning i pedagogisk ... -
«Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen
Franck, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2018)At barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker ... -
Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’
Sørenssen, Ingvild Kvale; Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article employs a sociomaterial perspective and explores how material artefacts take part in the enactment of social norms by analysing empirical examples from two different childhood studies projects in Norway. Drawing ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
Franck, Karianne (Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
The Paradox of Documentation in Early Childhood Special Education in Finland and Norway: Exploring Discursive Tensions in the Public Debate.
Heiskanen, Noora; Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023-05)A child’s right to special educational support is often ensured through documentation, which, as an institutional practice, is consequential. We explore documentation as a policy solution in Finnish and Norwegian early ... -
Special education documents and young children's right to be heard
Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023-08)The aim of this article was to explore whether and how special education documents incorporate efforts to hear young children. The study is based on an in-depth analysis of expert assessments and individual education plans ... -
Spesialpedagogers ivaretagelse av barn som viser utfordrende atferd i barnehagen
Stray, Silje Elisabeth (Master thesis, 2021)Jeg har i denne studien utforsket hvordan spesialpedagoger møter barn som viser utfordrende atferd i barnehagen, og hvilke muligheter og begrensninger spesialpedagoger erfarer i utførelsen av det spesialpedagogiske arbeidet. ... -
Utbredelse av konsepter i norske barnehager
Lund, Åse; Franck, Karianne; Juritsen, Trine Lise; Østmoen, Jostein Paulgård; Wilhelmsen, Terese (Peer reviewed; Journal article, 2022)I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ...